Olie bij aandrijfas
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Olie bij aandrijfas
Je zou kunnen proberen door hem flink schuin te zetten en de dop eruit te halen of dat goed gaat, aftappen kan ook natuurlijk maar dan hoeft er maar een gedeelte uit en vervolgens een beetje schuin zetten.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Olie bij aandrijfas
Ik heb de olie toch maat afgetapt, kleine moeite.
Bij deze een foto van de lekkage. Ik moet er wel bij zeggen, dat de bouten van de aandrijfas allemaal tot mijn ontsteltenis los zaten!
Ik heb het vet verwijderd in de " kom " en zie nu een rubber dop. Het is de bedoeling dat ik die " eruit wip " toch?
Moet deze ook vernieuwd worden? Want ik ben bang dat deze stuk gaat, zo vast zit deze.
Bij deze een foto van de lekkage. Ik moet er wel bij zeggen, dat de bouten van de aandrijfas allemaal tot mijn ontsteltenis los zaten!
Ik heb het vet verwijderd in de " kom " en zie nu een rubber dop. Het is de bedoeling dat ik die " eruit wip " toch?
Moet deze ook vernieuwd worden? Want ik ben bang dat deze stuk gaat, zo vast zit deze.
- Briebelbus
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10107
- Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Home is where I park it
- Contacteer:
Re: Olie bij aandrijfas
Doppen idd vernieuwen. Ik heb een setje doppen liggen welke ik weg wil doen.
Had ze vorig jaar gekocht, heb de bak laten reviseren en dus niet gebruikt.
Gr
Marcel
Had ze vorig jaar gekocht, heb de bak laten reviseren en dus niet gebruikt.
Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Olie bij aandrijfas
Die bouten daar heb ik al vaker voor gewaarschuwd, die erbij geleverd worden hebben allemaal een opgerolde draad, dat betekend dat het gladde gedeelte van de bout dunnen is, wanner we nu de bout aandraaien dan vedwijt het draadgedeelte in de flens en nu heeft de rest 1 -1.5 mm speling, daardoor werken, bij de grote torsiekrachten die erop komen de bouten los.
Koop gewoon nieuwe bouten met een gesneden draad, daarbij is het gladde gedeelte vrijwel as in de gaten, eerst allemaal met de hand erin draaien en dan pas verder aandraaien, zo vastgedraaid loopt niet meer los, omdat je nu feitelijk 6 paspennen hebt.
niemand wil in de vakantie onder de bus moeten om de kregen telkens vast te moeten zetten!!!
Koop gewoon nieuwe bouten met een gesneden draad, daarbij is het gladde gedeelte vrijwel as in de gaten, eerst allemaal met de hand erin draaien en dan pas verder aandraaien, zo vastgedraaid loopt niet meer los, omdat je nu feitelijk 6 paspennen hebt.
niemand wil in de vakantie onder de bus moeten om de kregen telkens vast te moeten zetten!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2057
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: Olie bij aandrijfas
Originele bouten zijn het beste, ik heb tijdens mijn vakantie onder de bus gelegen...
hoe???
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Olie bij aandrijfas
En wanneer je ze hebt nagetrokken na een rondje rijden een dotje kit in de boutkop.
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Olie bij aandrijfas
Heb ook al twee keer gehad dat de as eraf lag door die rot bouten.. vast zetten met locktide werkte ook niet..
zij die vielen zijn gevallen
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: Olie bij aandrijfas
Klopt, ik had er ook locktide op gezet. Het zijn de originele bouten die ik bij de set heb gekregen.
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Olie bij aandrijfas
Loekie:
ik weet de oorzaak niet, maar het valt mij altijd op dat mensen die VEELTAND-bouten gebruiken i.p.v. INBUSbouten jouw probleem niet hebben.
Veeltand is een soort dubbele inbus; dus 12 aangrijppunten.
Ik gebruik voor de borging geen loctite, maar die zwarte siliconenkit in een 200 ml bus.
MAHOTEC MAHSIL
Ik gebruik een heel klein beetje op de schroefdraad en de borst van de bout smeer ik er goed mee in.
De reden is: hiermee plak je dat deel van de bout mooi "vast" en zal hij door trillingen minder makkelijk los komen.
Veeltand zou je bijvoorbeeld via Fabory kunnen krijgen.
ik weet de oorzaak niet, maar het valt mij altijd op dat mensen die VEELTAND-bouten gebruiken i.p.v. INBUSbouten jouw probleem niet hebben.
Veeltand is een soort dubbele inbus; dus 12 aangrijppunten.
Ik gebruik voor de borging geen loctite, maar die zwarte siliconenkit in een 200 ml bus.
MAHOTEC MAHSIL
Ik gebruik een heel klein beetje op de schroefdraad en de borst van de bout smeer ik er goed mee in.
De reden is: hiermee plak je dat deel van de bout mooi "vast" en zal hij door trillingen minder makkelijk los komen.
Veeltand zou je bijvoorbeeld via Fabory kunnen krijgen.
I am Wouth and I approve this message.
-
- Gevorderde
- Berichten: 958
- Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
- Bouwjaar Bus: 1977
Re: Olie bij aandrijfas
En ook de olie welke erin moet is belangrijk.
Kreeg als tip geen syntheet gebruiken.
De minerale 80w90 is het beste.
Kreeg als tip geen syntheet gebruiken.
De minerale 80w90 is het beste.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Olie bij aandrijfas
Ook met veeltand heb ik loslopers gehad en ook deze hadden een opgerolde draad!!wouthwortel schreef: ↑vr mar 20, 2020 14:42 pmLoekie:
ik weet de oorzaak niet, maar het valt mij altijd op dat mensen die VEELTAND-bouten gebruiken i.p.v. INBUSbouten jouw probleem niet hebben.
Veeltand is een soort dubbele inbus; dus 12 aangrijppunten.
Veeltand zou je bijvoorbeeld via Fabory kunnen krijgen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4092
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: Olie bij aandrijfas
Misschien een keer mijn kleeftruuk proberen ?old brumax schreef: ↑za mar 21, 2020 11:20 amOok met veeltand heb ik loslopers gehad en ook deze hadden een opgerolde draad!!wouthwortel schreef: ↑vr mar 20, 2020 14:42 pmLoekie:
ik weet de oorzaak niet, maar het valt mij altijd op dat mensen die VEELTAND-bouten gebruiken i.p.v. INBUSbouten jouw probleem niet hebben.
Veeltand is een soort dubbele inbus; dus 12 aangrijppunten.
Veeltand zou je bijvoorbeeld via Fabory kunnen krijgen.
I am Wouth and I approve this message.
- Thijs84
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4832
- Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Katwijk aan zee
Re: Olie bij aandrijfas
Idee om in de bouten een klein gaatje te boren en ze met een stukje ijzer draad aan elkaar te verbinden? Kunnen ze niet meer los draaien
zij die vielen zijn gevallen