Tankontluchting

Plaats reactie
RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Tankontluchting

Bericht door RemcoD » ma apr 20, 2015 9:29 am

Aangezien onze bus soms ongezond veel naar benzine ruikt wil ik de verbindingsslangetjes van de tankontluchting eens vervangen. Ik heb daar deze tekening voor gevonden in een topic uit 2012.

Afbeelding

Nu wil ik de motor en firewall er niet uithalen, wegens ernstig tijdgebrek (en gebrek aan kennis), maar het rode slangetje en de drie blauwe nummers 24 onderaan zou moeten lukken. Maar ik mis het t-stukje 15A en de koppeling naar het luchtfilter. De buis loopt gewoon van links naar rechts door met een enkel verbindingsslangetje. Nu hebben wij een USA bus, die ooit was uitgerust met een emmission control system (1800cc, dubbel carbs) met een koolstoffilter, waar het t-stuk op uit hoorde te komen. Dat hele systeem is verdwenen en ik heb niet de illusie dat ik dat weer in oude staat kan herstellen. Maar, die tankontluchting ontlucht nu niet zoveel. Kan ik gewoon een t-stukje pakken en dan met een slang naar het luchtfilter? Daar zit nog een afgedopte 13mm aansluiting, die ik zou kunnen gebruiken. Kan dat ook in praktijk of mis ik nu iets?

Alvast bedankt.

Groet Remco

edit: afbeelding goed gezet.
Sent from my iPad using Tapatalk HD

Inactief Account

Re: Tankontluchting

Bericht door Inactief Account » ma apr 20, 2015 12:36 pm

ja die zou je in principe weer aan kunnen sluiten wel een benzine bestendig T stukje nemen
ook al komt hier alleen damp door

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3154
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Tankontluchting

Bericht door Wilfred » ma apr 20, 2015 20:42 pm

Ik zou inderdaad starten met de slangetjes waar je bij kan... maar mocht je motor er een keer uitgaan, doe dan de andere slangen. Is heel kleine moeite en het is vrijwel zeker dat die ook uitgedroogd zijn.

Een andere verdachte is je vulhals! Heb jij zo'n rond dekseltje in je motor ruim? as je klep open doet, rechts richting het achterwiel? Die kan eraf en dan kan je de vulhals inspecteren.
Take the planet and make it spin your way

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Tankontluchting

Bericht door RemcoD » wo apr 22, 2015 20:31 pm

Zo, even schrammen tellen. Wat zitten die rubbertjes op #%^plaatsen. De rubbertjes van de tankontluchting zijn vervangen en er is weer een aansluiting op het luchtfilter gemaakt. Daarvoor is de carterontluchting verplaatst naar de aansluiting rechts achteraan, en de tankontluchting op de aansluiting rechts vooraan het luchtfilter geplaatst.

Ook is de rubberhals van de tankopening aan de carrosserie vervangen. De andere slang zag er nog goed uit, dus die niet vervangen.

Bedankt voor alle tips.

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Plaats reactie