Koolaanslag onder kleppendeksel

Plaats reactie
dirkinbrabant
Gevorderde
Contacteer:

Koolaanslag onder kleppendeksel

Bericht door dirkinbrabant » wo jul 05, 2023 17:54 pm

Bij het stellen van mijn kleppen kwam ik het volgende tegen:

Afbeelding

Het lijkt op een soort koolaanslag die er volgens mij niet hoort. Zit bij de uitlaatklep van cilinder 3, van een 1600cc type 1 motor. Moet ik me nu ernstige zorgen gaan maken?
Laatst gewijzigd door dirkinbrabant op wo jul 05, 2023 21:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

old brumax
Luchtgekoeld
Bouwjaar Bus: 1969

Re: Koolaanslag onder kleppendeksel

Bericht door old brumax » wo jul 05, 2023 20:21 pm

dan is zeer wss de klepgeleider uitgesleten en blaast de hete uitlaatgas erlangs, je hebt een paar optie's, 1 de kop er af en reviseren of 2 gewoon doorrijden tot hij er mee ophoud maar dat zou op een ongelukkig moment kunnen zijn.
Om het zeker te weten zou je het kunnen controleren door de bougie eruit te draaien, de zuiger in een lage stand is niet belangrijk hoe, dan een stuk stevig koord door het bougiegat in de cilinder duwen tot het niet verder gaat, vervolgens de tuimelaaras eraf halen en de zuiger in een hoge stand, zo hoog mogelijk draaien, nu kun je de veerschotel in drukken en de maantjes verwijderen en vervolgens de veer, nu heb je goed zicht op de klepgeleider en kun je vaststellen of dat idd de boosdoener is, vervolgens heb je dus weer de bovenstaande 2 optie's, suc6.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

transporterT2
Gevorderde
Bouwjaar Bus: 1977

Bericht door transporterT2 » do jul 06, 2023 12:43 pm

Heeft dat zin met dat koord?
Je klep komt niet verder uit de geleider dan dat hij gesloten is toch?
Ze doen dit wel om de rubber hoesjes te vervangen welke om je steel en geleider zit.
Maar de bus heeft deze hoedjes niet standaard tenminste.

old brumax
Luchtgekoeld

Bericht door old brumax » do jul 06, 2023 14:41 pm

Anders kun je de schotel niet indrukken omdat dan de klep mee naar binnen gaat.
Het koord houd de klep tegen.

transporterT2
Gevorderde

Bericht door transporterT2 » do jul 06, 2023 21:49 pm

Maar je blijft toch net zoveel steel zien bij je veer dan wanneer de klep is geslotwn met veer nog gemonteerd?
De steel komt toch niet verder omhoog uit de cilinderkop als je touw gebruikt?

old brumax
Luchtgekoeld

Bericht door old brumax » do jul 06, 2023 23:33 pm

Ja dat klopt maar om de schotel er af te halen moet je die dus naar achter duwen maar de klep mag niet mee gaan, dus alleen de schotel en dan komen die maantjes vrij die kun je er met een kleine schroevendraaier en een magneet voor het wegspringen uit die groeven vissen.

dirkinbrabant
Gevorderde
Contacteer:

Bericht door dirkinbrabant » wo mei 07, 2025 13:03 pm

Dank voor de reacties hierboven, ik ben blijven doorrijden en ben niet ver weg geweest, geen duizenden kilometers lange ritten. Maar ik schop deze toch maar even omhoog, want ik heb nu bij alle uitlaatkleppen iets van koolaanslag. Maar naar wat ik begrijp is het niet simpel een rubbertje vervangen of zo, maar is de klepsteel/klepsteelgeleider gesleten en lekt er wat uitlaatgas langs. Tja, en hoe ernstig is dat, gewoon doorrijden of breekt er dan ineens de klepsteel of zo? Wanneer is het punt van vervanging/revisie aangebroken, en is het reviseerbaar of betekent dat nieuwe cilinderkoppen met kleppen?

wouthwortel
Luchtgekoeld

Bericht door wouthwortel » vr mei 09, 2025 12:38 pm

Als je de koppen gedemonteerd hebt en ook de klepveren hebt verwijderd en je kunt dan de klep voelbaar (radiaal!!) heen-en-weer bewegen in de klepgeleider......dan zeg ik: die klepgeleider is versleten!
Je kunt voor ruilkoppen gaan via bijvoorbeeld Keizer Motorenrevisie in Doetinchem (nee, ik heb geen aandelen) of zelf met behulp van de gas-oven thuis de klepgeleiders vernieuwen.
Die keuze maak jij.
I am Wouth and I approve this message.

blokkever
Luchtgekoeld

Bericht door blokkever » zo mei 11, 2025 11:23 am

Klepgeleiders vervangen is niet heel erg moeilijk, maar je hebt er wel wat gereedschap voor nodig wat niet iedereen standaard in zijn garage heeft liggen.
Verder moet je na het vervangen van de klepgeleiders bijna altijd ook opnieuw de klepzittingen opnieuw frezen en inslijpen, voor dat frezen heb je klepzittingfrezen nodig die ook niet tot de standaarduitrusting van de gemiddelde garage behoren.
Maar als je het aandurft, vaak zijn er wel hobbyisten die je hiermee kunnen helpen, misschien zelfs wel hier binnen de VCT2.

Plaats reactie