123 ontsteking ervaringen

Plaats reactie
jur
Nieuweling
Berichten: 45
Lid geworden op: zo mei 27, 2007 17:51 pm
Bouwjaar Bus: 1978

123 ontsteking ervaringen

Bericht door jur » ma mar 31, 2025 11:24 am

De bus is weer klaar om van de druppellader af te gaan en de schuur te verlaten.
Na vorig jaar gedoe met een stotterende motor (opgelost, dank forum, nieuwe benzinepomp) loopt het busje weer goed. Wel merk ik dat ik met mijn bus 20 jaar terug nog rustig richting Kroatië en Cornwall reed in de vakantie. Inmiddels, met twee kinderen achterin, een dak vol zooi en surfspullen blijft het meestal bij Zeeland of een Denemarken. Op de snelweg bleef ik voorheen heuvelop voor een oude dieselvrachtwagen hangen. Dat lukte in de 2 (bijna) altijd. Tegenwoordig, met al die turbovrachtwagens worden we haast de heuvel opgedrukt. Niet prettig, ook niet meer veilig. Het snelheidsverschil is te groot.

Ik zocht op het forum naar de 123 ontsteking met vacuüm, tip van de specialist uit Goor. Ik zou met name bergop iets harder willen rijden (60 ipv 40 lijkt me al top :D, dan is Cornwall weer een prima optie ) Het lijkt hem zonde het enkelpoortsblokje dat nog helemaal ok is (goede compressie, zo goed als lekvrij, nergens speling) aan al te grof werk te onderwerpen. De 123 leek hem 'de eerste stap.' Google en forums afzoekende kom ik niet heel veel tegen irt ervaringen, prestaties in relatie tot de vw 1600. Wel veel over de keuzes in koppelkromme, software om dit al dan niet via USB of bluetooth aan te passen, maar geen ervaringen of getallen. Op dit moment rijdt ik met een normale bosch ontsteking. Contactpuntjes stellen is een prima klusje en ook onderdeel van het 'schone olie, luchtfilter, kleppen stellen, compressie checken riedeltje' dat is geen probleem. Maar die prestaties..

Hebben jullie adviezen of ervaringen op dit vlak? mijn zus heeft in haar t3 een golf motor laten inbouwen, rijdt geweldig, maar daar ben ik voorlopig nog niet aan toe. Hecht toch wel aan het blok dat ik inmiddels al lang 'ken' :oops:

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4917
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: 123 ontsteking ervaringen

Bericht door Thijs84 » ma mar 31, 2025 20:08 pm

Met alleen een 123 ontsteking zullen de prestaties niet veel beter worden qua vermogen. Start wel soepeler en minder onderhoud.
Wat ik wel vind schelen is een spaghetti uitlaat spruitstuk met demper. Nadeel meer herrie (en als je de goedkope versie hebt vaal vervangen wegens roest.
Wel meer vermogen de berg op.
zij die vielen zijn gevallen

jur
Nieuweling
Berichten: 45
Lid geworden op: zo mei 27, 2007 17:51 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: 123 ontsteking ervaringen

Bericht door jur » ma mar 31, 2025 21:32 pm

Zo'n uitlaat klinkt (naast herrie) aantrekkelijker. De boel blijft dan mechanisch ipv computergestuurd. Zou naast een spaghetti uitlaat spruitstuk en demper een dubbele carburateur (zo'n empi set dubbel 34) nog een gezonde toevoeging doen? Ik zie dat ze die ook hebben voor een enkelpoort systeem (vorige blok was een dubbel poort, merkte eigenlijk weinig/geen verschil, behalve dat deze wat rustiger loopt mn in het wat lagere toeren gebied). Tsja, soms wil je gewoon wat doen;)

jur
Nieuweling
Berichten: 45
Lid geworden op: zo mei 27, 2007 17:51 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: 123 ontsteking ervaringen

Bericht door jur » ma mar 31, 2025 22:09 pm

Lieve help, als ik in de oneindige stroom Youtube zie hoe zo'n dubbele carburateur afgesteld moet worden, dat is buiten mijn 'skill set'
Een enkele weber valt meer binnen mijn sleutelbereik.. Krijgt de specialist toch weer gelijk; 'ze loopt toch mooi zo, waarom zou je haast hebben';)
Maar bij de eerste noodzaak dat ik die motor er weer uit moet lepelen gaat er een andere uitlaat (spaghetti) onder!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4917
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: 123 ontsteking ervaringen

Bericht door Thijs84 » di apr 01, 2025 11:32 am

Ik heb ook even een centrale dubbele weber gehad. Vermogen wordt wel meer (verbruik ook) maar toch weer terug gegaan naar de originele carb. Als daar wat mis mee is tijdens het reizen is dat zelf te maken. Zo'n weber is dan toch wat complexer.
Gewoon lekker blijven hobbelen als je blokje lekker loopt. Tja, we gaan wat langzamer de berg op, maar we komen er wel.
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
Has
Actief Lid
Berichten: 136
Lid geworden op: wo apr 23, 2014 12:45 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Home is where you park it!

Re: 123 ontsteking ervaringen

Bericht door Has » di apr 01, 2025 14:33 pm

Ik heb een 123 op een Type 4 blok zitten.
Dit was in het begin een flinke klus met afstellen omdat de motor veel te heet werd.
Nadat de carburateurs op de bank volledig goed afgesteld zijn loopt de motor nu prima en wordt niet te warm.
Qua vermogen merk ik niets van de 123 ontsteking, het gaat nog steeds met max. 70Km/h bergop op de klimmetjes van de E40 voor luik naar Verviers en de E25 na Luik naar het Zuiden. Daar hoef je het dus niet voor te doen naar mijn mening.
En: De reis is de bestemming toch met onze bussen...
Op de 80Km wegen in heuvelachtig gebied plak ik zo'n magneetplaat met "Warning slow moving vehicule" op mijn achterklep, dan hebben de meeste medeweggebruikers ineens begrip voor zo'n langzaam busje.
T2B Berlin Perlweiß/Taigagrün 1978

jur
Nieuweling
Berichten: 45
Lid geworden op: zo mei 27, 2007 17:51 pm
Bouwjaar Bus: 1978

Re: 123 ontsteking ervaringen

Bericht door jur » di apr 01, 2025 20:03 pm

Dank, goede adviezen, even terug naar wat het is. Een 1600 met krap 45 pk. Soms is de reeds ingeslagen weg inderdaad de beste;) Ik ga ook voor zo'n bordje/magneetplaat. Houd ik weer tijd over voor wat laswerk, en een paar nieuwe schokbrekers. Dan dat andere blok maar als de tijd daar is.

WilfredT2
Nieuweling
Berichten: 13
Lid geworden op: zo feb 23, 2025 21:12 pm

Re: 123 ontsteking ervaringen

Bericht door WilfredT2 » wo apr 02, 2025 20:40 pm

wat je ook doet met je standaard blok, het gaat allemaal niet veel uitmaken qua topsnelheid. standaard heeft het blok 45/50 pk , uit mijn hoofd weet ik exacte getal niet.

een toename van 10 procent is al veel, in het geval van tunen. maar goed dan heb je nog steeds ongeveer 50 pk. leuk, maar of je het nou echt gaat merken tegen de heuvels op... vraag het me af.

Gebruikersavatar
Tuinkabouter90
Luchtgekoeld
Berichten: 2054
Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Joure
Contacteer:

Re: 123 ontsteking ervaringen

Bericht door Tuinkabouter90 » za apr 05, 2025 11:39 am

Mijn ervaring met 123 is goed maar heb geen/heel weinig extra power.
Heb zelf 1641 dubbel poort.
En tokkel rustig omhoog. En wat er achter mij zit heeft pech gehad 😇🚌

Plaats reactie