goede fusee's

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: goede fusee's

Bericht door Briebelbus » ma nov 12, 2012 8:53 am

Tookster schreef:
old brumax schreef:losse fuseekogels kosten zo ronde 20-25 euro, het is aan jouw of je de hele armen wil vv of alleen de kogels.
Bij het vv van de armen moet je ervan uit gaan dat je ook de wielen opnieuw moet laten afstellen (sporing en wielvlucht) kost ook al gauw 75 eur.


Ok, dat laatste wist ik niet. Het gaat mij puur om de fusee's. De meerprijs voor de armen die ik er voor over heb, zit hem er in dat het alles bij elkaar eenvoudiger wordt als je, zoals ik, er geen ervaring mee hebt. Ik hoor vandaag of ik een werkplaats kan huren in A'dam Noord. Als dat kan, dan ga ik misschien wel voor de optie om alleen de fusee's te vervangen, want het wordt met afstellen wel een heel duur geintje anders.

heb er ook febi`s in gehad(zogenaamde a kwaliteit van een zaak uit doesburg)
en deze bleven ook altijd vast zitten,ook na 2 jaar sturen
daarna vervangen door een set nos fuseekogels en een wereld van verschil
stuurt nu super licht
heb wel eens gelezen dat er een serie febi`s was welke niet echt lekker waren
maar of je dit van te voren kunt zien? succes...


Ook dit zet me aan het denken. Heb het merk nos al vaker zien langskomen op't forum mbt dit onderwerp. Zie het alleen niet staan bij Paruzzi en BusOK.
Hartelijk dank voor alle tips!


NOS is geen merk ;) staat voor "new old stock" ofwel origineel VW materiaal wat gemaakt is ten tijde van de produktie van de busjes en wat dus ergens jaren lang op voorraad heeft gelegen.

Als je dus NOS wil, moet je goed zoeken en daarna je portemonee leeg tellen.

(off topic) gedurende deze periode zijn die onderdelen in goud veranderd, waardoor ze nu bijna niet te betalen zijn.
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: goede fusee's

Bericht door Tookster » ma nov 12, 2012 17:54 pm

NOS is geen merk staat voor "new old stock" ofwel origineel VW materiaal wat gemaakt is ten tijde van de produktie van de busjes en wat dus ergens jaren lang op voorraad heeft gelegen.


Aha dat verklaart een hoop, haha.
Dan worden het toch 'gewoon' Febi's.... :)
Thx

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: goede fusee's

Bericht door Dirty Harry » do nov 15, 2012 21:04 pm

Klemmende fusee's blijft een probleem op diverse fora wereldwijd is dit een steeds weer terugkomend verhaal.
Die van mij beginnen nu langzaam aan beter te worden maar als je dan kijkt hoeveel kilometer er dan mee gereden moet worden voordat ze een beetje lekker lopen :evil: :evil: , het lijkt er op dat niemand meer goede fusee's volgens de juiste specs kan maken.
Op dit moment hoor ik goede verhalen over nakata's (brazilie), zit er nog aan te denken om die van mij aan te boren en te voorzien van een druksmeer nippel.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: goede fusee's

Bericht door old brumax » do nov 15, 2012 21:56 pm

Dirty Harry schreef: zit er nog aan te denken om die van mij aan te boren en te voorzien van een druksmeer nippel.

Dat heb ik in het verleden gedaan maar de levensduur werd er niet langer door dus de volgende set weer zo eronder, heb trouwens nog nooit vastzittende fusee's getroffen.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: goede fusee's

Bericht door Tookster » wo nov 21, 2012 0:06 am

Nou, het is gelukt. Was een mooie vuurdoop, m'n eerste sleutelklus aan de bus!
Een paar mooie dagen in de Hobbyhal gehad, echt een aanrader voor de sleutelaars in de omgeving A'dam/Haarlem, vooral als je tools als een pers oid mist of er goed bij wilt komen (je kan een brug huren) of een handje/advies nodig hebt.
Veel gehad aande handleiding van M. de Ruiter en J.Smulders.
Wat ons ook geholpen heeft, is het topic op dit forum over draagarmen.
Mijn ervaringen:
De fusee's zaten zo muurvast, dat niets leek te helpen (voor de pers miste ik een goede mal, zie hierna). Uiteindelijk eruit gekregen door: 1) bovenkant fusee eraf slijpen en kogel eruit tikken 2) verhitten met autogeen brander totdat de fuseerand rood kleurde 3) onder de koude kraan houden 4) met een beitel en hamer resterende ring eruit tikken (dit zou ook met een pers kunnen).
Er stond een goede pers, maar door de vorm van de draagarm en fusee's miste ik een goede mal. Dat was echt pielen geblazen om de nieuwe fusee er recht in te drukken, dus ik kan aanraden om hier van tevoren iets voor te verzinnen, te lenen of te maken dat goed erom heen sluit.
Wielkasten en draagarmen nog fijn in de bitumen gezet, heerlijk om mee te pakken nu je er goed bij kan.
Al met al superblij. Heb er even mee gereden en hij lijkt een stuk fijner te rijden.
Bedankt voor alle adviezen, vriendelijke groet Wouter

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: goede fusee's

Bericht door Max » wo nov 21, 2012 17:05 pm

Tookster schreef:Veel gehad aande handleiding van M. de Ruiter.


Fijn dat die pagina's nog steeds helpen :mrgreen: is mijn oude bus.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: goede fusee's

Bericht door EeVeeWee » zo jul 12, 2015 15:57 pm

Even dit topic afstoffen, ik heb ook grote problemen met veel te zwaar draaiende nieuwe Febi Bilstein fuseekogels op mijn T2a, Dirty Harry heeft mij getipt dat het hier aan moet liggen. Deze moeten er aan geloven, dus ben nu op zoek naar nieuwe wel soepele fuseekogels.
Heeft iemand goede persoonlijke ervaring met de volgende types?
Of eventueel met andere die ik hier niet noem?

NOS a €47,50 per stuk (kan van verschillende fabrikanten zijn):
http://have-a-nice-bay.nl/product_info.php?products_id=9023

Meyle a €32,79 per stuk:
http://have-a-nice-bay.nl/product_info.php?products_id=4156

OEM (onbekende fabrikant) a €27,14 per stuk:
http://www.hotrod.nl/shop/contents/nl/p4673.html
Dus.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: goede fusee's

Bericht door EeVeeWee » ma jul 13, 2015 21:49 pm

Niemand hier ervaring met deze leveranciers/merken?
Dus.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: goede fusee's

Bericht door old brumax » di jul 14, 2015 0:12 am

Als ze kunnen garanderen dat het echt nos kogels zijn dan zou ik daarvoor gaan, hangt wel een prijskaartje aan maar je zou er eerst 2 kunnen kopen en die proberen dan weet je al meer.
Wil ik die andere wel overnemen voor weinig, eens kijken wat we er aan doen kunnen als ze niet te veel in de vernieling zitten tenminste.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: goede fusee's

Bericht door EeVeeWee » di jul 14, 2015 8:51 am

old brumax schreef:Als ze kunnen garanderen dat het echt nos kogels zijn dan zou ik daarvoor gaan, hangt wel een prijskaartje aan maar je zou er eerst 2 kunnen kopen en die proberen dan weet je al meer.
Wil ik die andere wel overnemen voor weinig, eens kijken wat we er aan doen kunnen als ze niet te veel in de vernieling zitten tenminste.


Als ik zeker weet dat deze goed zijn, koop ik ze wel. Maar ook bij VW vroeger waren er verschillende leveranciers dus daar zou ook verschil in kunnen zitten. Als iemand ze al eens bij BUS-ok besteld heeft en tevreden is, is de kans groot dat ik ze daar bestel omdat ze (hopelijk) uit een partij van dezelfde leverancier komen.
Ik ben overigens klaar met experimenteren dus wil het nu voor de derde keer in één keer goed doen ;)
Dus.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: goede fusee's

Bericht door EeVeeWee » di jul 14, 2015 10:50 am

De knoop is doorgehakt, ik ga Moog fuseekogels laten monteren.
Zowel bij Volksprojects als door de monteur van fahtal gebruikt met goede resultaten.
Vrijdag de bus wegbrengen naar Apeldoorn met twee klamme handen aan het stuur en hopelijk maandag met twee vingers sturend terug naar Amersfoort. :mrgreen:

http://www.mijnautoonderdelen.nl/fuseekogel-moog-VOBJ0657.html
Dus.

Marc.Barens
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: wo mei 07, 2014 17:49 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: goede fusee's

Bericht door Marc.Barens » di jul 14, 2015 13:07 pm

EeVeeWee schreef:Niemand hier ervaring met deze leveranciers/merken?


Merken als Febi en Moog zijn after market merken die heel veel onderdelen leveren. Waar die gemaakt worden is niet altijd duidelijk.

Fusee kogels die ook als eerste montage, in de fabriek, gebruikt worden zijn van Lemforder of van TRW. Deze zijn ook in het aftermarket circuit te koop.
Lemforder is een onderdeel van ZF, TRW is van een amerikaanse club maar komt ook in de ZF stal (inside information)
De prijs van deze kogels is hoger dan die van de after market merken, de afweging is of dit loont t.o.v. het werk wat je moet doen om ze te vervangen.

succes met kiezen....

Marc

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: goede fusee's

Bericht door EeVeeWee » di jul 14, 2015 13:20 pm

Dank je, maar dat had ik al gedaan dus al Moog fuseekogels besteld....
Dus.

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: goede fusee's

Bericht door EeVeeWee » ma jul 20, 2015 20:15 pm

Weer een stap verder met de stuurinrichting vandaag.
Sander van http://www.sandercycles.nl heeft alle delen van de stuurinrichting losgehaald en ontdekt dat er een bus in het hulpstuurhuis veel te strak zat. deze heeft hij eruit gehaald en weer goed gemonteerd. Na deze ingreep hoefde ik alleen een net bedrag aan arbeidsloon te betalen, dus een mooie meevaller! Nu dit verholpen is stuurt de bus al weer een stuk beter. De nieuwe Moog fuseekogels kunnen dus weer retour, ik ga ze niet vernieuwen maar de bestaande gewoon verder inrijden.
Komt het dan toch weer allemaal goed! :mrgreen:
Dus.

MartinH
Nieuweling
Berichten: 14
Lid geworden op: di aug 13, 2013 9:30 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: goede fusee's

Bericht door MartinH » do jul 23, 2015 7:37 am

Ik lees hier toch wel over de nodige problemen (zwaar sturen) met fuseekogels van Febi Bilstein. Ik heb onlangs nieuwe fuseekogels besteld in Doesburg, waar bij stond dat ze OEM, A-kwaliteit zijn. Ze blijken echter wel van Febi Bilstein te zijn.
Nu twijfel ik natuurlijk of ik ze wel moet monteren. Iemand nog een goede tip?

Plaats reactie