goede fusee's

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

goede fusee's

Bericht door gruns.lex » ma jun 27, 2011 22:25 pm

Ik heb twee jaar geleden alle vier de fusees preventief vervangen.
Slechte zet gebleken want tot nu toe is het nog steeds niet oke.

Heb er al eentje tussentijds voor weer een andere (nieuwe) vervangen omdat deze extreem zwaar op en neer ging en moeizaam kon draaien.
De andere waren ook niet soepel maar ja....
Op trillende wegen merk je er niet veel van want dan wordt de stuuractie doorgegeven aan de wielen maar op een mooie gladde weg stuurt dan is het meer dan vervelend dat het sturen dan schokkerig is.
Ik ben nu weer zover dat ik ze alle 4 wil vervangen maar dan wel voor goede kogels en niet die van JK :oops:
Van welk merk en waar te koop???

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: goede fusee's

Bericht door Max » di jun 28, 2011 1:11 am

Ik haal ze zelf bij de lokale automaterialenhandel.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Re: goede fusee's

Bericht door Baphi » di jun 28, 2011 7:58 am

Dirty Harry heeft ze laatst ook vervangen volgens mij, of waren dat de stuurkogels? Stuur hem ff een PB. Hanhoo weet ook een goed adres.
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Westy
Luchtgekoeld
Berichten: 3324
Lid geworden op: wo mei 02, 2007 8:20 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: goede fusee's

Bericht door Westy » di jun 28, 2011 8:32 am

Mss is je stuurdemper versleten?
Klik voor een leuk t-shirt

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: goede fusee's

Bericht door hanhoo » di jun 28, 2011 9:36 am

Dirty Harry waren inderdaad stuurkogels en niet de fuseekogels. Je moet even kijken of er daadwerkelijk speling op de fuseekogels zit. Dat zou immers een APK afkeur zijn. Ook moet het fuseestuk makkelijk en vrij tussen de draagarmen kunnen draaien. Check vervolgens je stuurkogels, zowel op het fuseestuk als op de pitmanarm op het hulpstuurhuis. Check ook de speling op het hulpstuurhuis. Die laatste was bij mij echt te groot en dat gaf een heel nerveus stuurgevoel.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 586
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: goede fusee's

Bericht door Dirty Harry » di jun 28, 2011 12:57 pm

Ik had ook een heel erg wazig zoekerig stuurgedrag, het ergste is eruit en dit waren inderdaad de stuurkogels!
Verder moet ik nu nog de centrale stuurpin/lagers vervangen want hier zit wel erg veel speling op terwijl dit net nieuw is(setje van febi bilstein) :( , op thesamba is dit ook al meerdere keren voorbij gekomen dat deze sets niet super zijn dat lees je natuurlijk altijd als het er net in zit :lol:
Binnenkort even een NOS setje monteren.
Verder is het zo dat er te strakke fusee's op de markt zijn waardoor de wielen moeilijker te verdraaien zijn en dit heeft het nadeel als je een stuurcorrectie uitvoerdt je deze ook zelf weer terug moet corrigeren, een bus met lossere fusee's/stuurskogels/draglink corrigeerd zich zelf mits deze goed uitgelijnd is.
Ik heb dus het nadeel dat alles nieuw is en het allemaal erg strak is, maar zo langzaam aan begint het losser te worden, ik heb overigens fusee kogels van febi bilstein waar ik wel tevreden over ben.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: goede fusee's

Bericht door gruns.lex » di jul 05, 2011 16:06 pm

Dirty Harry schreef:Ik had ook een heel erg wazig zoekerig stuurgedrag, het ergste is eruit en dit waren inderdaad de stuurkogels!
Verder moet ik nu nog de centrale stuurpin/lagers vervangen want hier zit wel erg veel speling op terwijl dit net nieuw is(setje van febi bilstein) :( , op thesamba is dit ook al meerdere keren voorbij gekomen dat deze sets niet super zijn dat lees je natuurlijk altijd als het er net in zit :lol:
Binnenkort even een NOS setje monteren.
Verder is het zo dat er te strakke fusee's op de markt zijn waardoor de wielen moeilijker te verdraaien zijn en dit heeft het nadeel als je een stuurcorrectie uitvoerdt je deze ook zelf weer terug moet corrigeren, een bus met lossere fusee's/stuurskogels/draglink corrigeerd zich zelf mits deze goed uitgelijnd is.
Ik heb dus het nadeel dat alles nieuw is en het allemaal erg strak is, maar zo langzaam aan begint het losser te worden, ik heb overigens fusee kogels van febi bilstein waar ik wel tevreden over ben.


De fussekogels zijn ook van febi bilstein en ik heb er enkele maanden geleden al weer een vervangen door een nieuwe aangezien die echt nouwelijks rond kon draaien en je echt elke stuurcorrectie zelf moest terugsturen. Het is na die ene vervanging al iets beter maar het blijft opletten geblazen. Ik heb eergisteren de stuurdemper er afgehaald wat in ieder geval het effect van een klemmende fusee lijkt te verminderen.
Ik heb de laatste jaren feitelijk alle stuur en fusee kogels vervangen door nieuwe maar betwijfel of het allemaal wel deugdelijke kwaliteit is geweest!!
Nieuwe stuurkogels zijn geen garantie voor een beter stuurgedrag.
Binnen kort toch eens op zoek naar orgineel spul (dat houd het jaren langer uit)

groet

Lex

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: goede fusee's

Bericht door old brumax » di jul 05, 2011 18:53 pm

heb in het verleden meermaals fuseekogels vervangen, de eerste keer had ik ze via de vw dealer gekocht en deze waren schandalig duur maar na 20.000 schoon versleten, daarna bij een goede bekende automaterialenzaak een set nieuwe gekocht, zaten in dezelfde dozen zelfde merk maar voor minder dan de helft vd. prijs gingen ook net zo lang mee, bij de volgende set heb ik er gaatjes in de deksels geboord draad getapt en vetnippels er op , resultaat nihil blijft bij zo ongeveer 20-30.000 vervangen terwijl de originele oude er 120.000 over deden om in de zelfde gammele conditie te geraken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: goede fusee's

Bericht door Tookster » zo nov 11, 2012 15:50 pm

Ik weet dat de laatste post alweer 1,5 jaar oud is, maar ik moet ook mijn fuseekogels vervangen (APK afgekeurd) en ben me hierop aan het orienteren.
Ik heb zelf geen pers en hoorde van wat kevervrienden dat zij gereviseerde armen met nieuwe fusee's hadden gekocht.
Nou vond ik op internet dit adresje, voor gereviseerde draagarmen met nieuwe fusee's van het merk Febi Bilstein. Weten jullie of dit een betrouwbaar bedrijf is? Ik ken het niet, maar ben dan ook een newbie in de scene ;)
Alvast bedankt!

Pat
Actief Lid
Berichten: 412
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: goede fusee's

Bericht door Pat » zo nov 11, 2012 16:14 pm

uit ervaring weet ik dat je bij andre van wijlen wel wat kan kopen. hij zal je niet naar huis laten gaan met slechte kwaliteit onderdelen!
geen gezeik, in de oliewijk

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6360
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: goede fusee's

Bericht door old brumax » zo nov 11, 2012 19:34 pm

losse fuseekogels kosten zo ronde 20-25 euro, het is aan jouw of je de hele armen wil vv of alleen de kogels.
Bij het vv van de armen moet je ervan uit gaan dat je ook de wielen opnieuw moet laten afstellen (sporing en wielvlucht) kost ook al gauw 75 eur.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

josw
Lurker
Berichten: 1
Lid geworden op: di aug 09, 2011 11:26 am
Bouwjaar Bus: 1967

Re: goede fusee's

Bericht door josw » zo nov 11, 2012 20:49 pm

heb er ook febi`s in gehad(zogenaamde a kwaliteit van een zaak uit doesburg)
en deze bleven ook altijd vast zitten,ook na 2 jaar sturen
daarna vervangen door een set nos fuseekogels en een wereld van verschil
stuurt nu super licht
heb wel eens gelezen dat er een serie febi`s was welke niet echt lekker waren
maar of je dit van te voren kunt zien? succes...

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: goede fusee's

Bericht door gruns.lex » zo nov 11, 2012 21:07 pm

josw schreef:heb er ook febi`s in gehad(zogenaamde a kwaliteit van een zaak uit doesburg)
en deze bleven ook altijd vast zitten,ook na 2 jaar sturen
daarna vervangen door een set nos fuseekogels en een wereld van verschil
stuurt nu super licht
heb wel eens gelezen dat er een serie febi`s was welke niet echt lekker waren
maar of je dit van te voren kunt zien? succes...



+1
identiek verhaal!!!!

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Re: goede fusee's

Bericht door Max » zo nov 11, 2012 22:12 pm

Ben blij dat ik een complete set originele nieuwe heb kunnen scoren.
In het verleden met oude bussen gemiddeld 25k en dan waren zes er wel weer aan toe.
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Gebruikersavatar
Tookster
Actief Lid
Berichten: 230
Lid geworden op: vr mei 18, 2012 12:25 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Amsterdam

Re: goede fusee's

Bericht door Tookster » ma nov 12, 2012 8:27 am

old brumax schreef:losse fuseekogels kosten zo ronde 20-25 euro, het is aan jouw of je de hele armen wil vv of alleen de kogels.
Bij het vv van de armen moet je ervan uit gaan dat je ook de wielen opnieuw moet laten afstellen (sporing en wielvlucht) kost ook al gauw 75 eur.


Ok, dat laatste wist ik niet. Het gaat mij puur om de fusee's. De meerprijs voor de armen die ik er voor over heb, zit hem er in dat het alles bij elkaar eenvoudiger wordt als je, zoals ik, er geen ervaring mee hebt. Ik hoor vandaag of ik een werkplaats kan huren in A'dam Noord. Als dat kan, dan ga ik misschien wel voor de optie om alleen de fusee's te vervangen, want het wordt met afstellen wel een heel duur geintje anders.

heb er ook febi`s in gehad(zogenaamde a kwaliteit van een zaak uit doesburg)
en deze bleven ook altijd vast zitten,ook na 2 jaar sturen
daarna vervangen door een set nos fuseekogels en een wereld van verschil
stuurt nu super licht
heb wel eens gelezen dat er een serie febi`s was welke niet echt lekker waren
maar of je dit van te voren kunt zien? succes...


Ook dit zet me aan het denken. Heb het merk nos al vaker zien langskomen op't forum mbt dit onderwerp. Zie het alleen niet staan bij Paruzzi en BusOK.
Hartelijk dank voor alle tips!

Plaats reactie