Immitatie stuurhuis & revisie
Geplaatst: vr jul 26, 2019 22:03 pm
Hallo,
Graag wil ik met jullie mijn stuurhuis ervaringen met jullie delen;
Een paar maanden geleden heb ik een nieuw immitatie (ampri) stuurhuis gekocht, omdat ik speling op de lagerbussen in mijn originele stuurhuis had. Het was niet makkelijk om de pitmanarm te demonteren. Een oude pullietrekker, een slangenklem, een grote baco en een grote hamer was uiteindelijk de oplossing:
Ik heb het nieuwe stuurhuis gemonteerd en mijn T2B stuurde weer erg strak. Helaas duurde dat maar een paar honderd KM; ik had op een gegeven moment wel 10 cm vrije slag bij mijn stuur. Ik heb er ook een filmpje onder de bus gemaakt:
https://youtu.be/rZIej1duJLA
Ook begon hij te lekken:
Aan het stuurhuis hang een label waarop staat dat je deze niet mag stellen, anders vervalt je garantie. Dit stuurhuis heb ik terug gestuurd onder garantie. Een collega van me heeft een werkplaatsje bij huis en hij heeft mij geholpen met het reviseren van de lagerbussen van mijn oude stuurhuis. Hieronder het dekseltje met het oude en het nieuwe gemonteerde lager. De oude lagerbussen zijn trouwens fabrieks af aan in het stuurhuis gegoten.
Ook in het stuurhuis heeft hij een nieuw lager gezet:
Beide lagers heeft hij een paar honderste mm glijlager speling gegeven. Het moeilijkste was om de lagers in het dekseltje en het lager in het stuurhuis goed met elkaar uit te lijnen tijdens het kotteren. hiervoor heeft hij tooltje gemaakt en de refentievlakken gebruikt die hierboven met rode pijlen zijn weergegeven.
De overige onderdelen zagen er nog goed uit, hier is niets aan vervangen;
De kogellagers waar de worm in loopt zagen er ook nog goed uit, omdat ze netjes zijn voorgespannen hebben ze erg weinig te lijden. Een veerring drukt aan een kant op de lagerschaal, om juiste hoeveelheid voorspanning te verkrijgen is er (fabrieks af) er een shim gemonteerd die om de veerring heen valt.
Hieronder een overzichtje van alle onderdelen:
De volgende nieuwe pakkingen en O ringen heb ik gebruikt voor afdichting:
-Oliekeerring 28X38X7 NBR
-Oliekeerring 22X32X7 NBR
-O-RING-86x2 NBR 70
-vloeibare pakking voor vlakafdichting om het plaatje om de worm-as en de shim af te dichten
Daarna heb ik stuurhuis afgesteld met het voorgeschreven koppel aan de ingaande as (0,8 - 1,2 Nm)
Hij rijd weer strak! nu hopen dat de speling weg blijft
Groeten,
Jan Willem
Graag wil ik met jullie mijn stuurhuis ervaringen met jullie delen;
Een paar maanden geleden heb ik een nieuw immitatie (ampri) stuurhuis gekocht, omdat ik speling op de lagerbussen in mijn originele stuurhuis had. Het was niet makkelijk om de pitmanarm te demonteren. Een oude pullietrekker, een slangenklem, een grote baco en een grote hamer was uiteindelijk de oplossing:
Ik heb het nieuwe stuurhuis gemonteerd en mijn T2B stuurde weer erg strak. Helaas duurde dat maar een paar honderd KM; ik had op een gegeven moment wel 10 cm vrije slag bij mijn stuur. Ik heb er ook een filmpje onder de bus gemaakt:
https://youtu.be/rZIej1duJLA
Ook begon hij te lekken:
Aan het stuurhuis hang een label waarop staat dat je deze niet mag stellen, anders vervalt je garantie. Dit stuurhuis heb ik terug gestuurd onder garantie. Een collega van me heeft een werkplaatsje bij huis en hij heeft mij geholpen met het reviseren van de lagerbussen van mijn oude stuurhuis. Hieronder het dekseltje met het oude en het nieuwe gemonteerde lager. De oude lagerbussen zijn trouwens fabrieks af aan in het stuurhuis gegoten.
Ook in het stuurhuis heeft hij een nieuw lager gezet:
Beide lagers heeft hij een paar honderste mm glijlager speling gegeven. Het moeilijkste was om de lagers in het dekseltje en het lager in het stuurhuis goed met elkaar uit te lijnen tijdens het kotteren. hiervoor heeft hij tooltje gemaakt en de refentievlakken gebruikt die hierboven met rode pijlen zijn weergegeven.
De overige onderdelen zagen er nog goed uit, hier is niets aan vervangen;
De kogellagers waar de worm in loopt zagen er ook nog goed uit, omdat ze netjes zijn voorgespannen hebben ze erg weinig te lijden. Een veerring drukt aan een kant op de lagerschaal, om juiste hoeveelheid voorspanning te verkrijgen is er (fabrieks af) er een shim gemonteerd die om de veerring heen valt.
Hieronder een overzichtje van alle onderdelen:
De volgende nieuwe pakkingen en O ringen heb ik gebruikt voor afdichting:
-Oliekeerring 28X38X7 NBR
-Oliekeerring 22X32X7 NBR
-O-RING-86x2 NBR 70
-vloeibare pakking voor vlakafdichting om het plaatje om de worm-as en de shim af te dichten
Daarna heb ik stuurhuis afgesteld met het voorgeschreven koppel aan de ingaande as (0,8 - 1,2 Nm)
Hij rijd weer strak! nu hopen dat de speling weg blijft
Groeten,
Jan Willem