Immitatie stuurhuis & revisie

Plaats reactie
Jeewee85
Beginner
Berichten: 59
Lid geworden op: zo mar 25, 2018 10:48 am

Immitatie stuurhuis & revisie

Bericht door Jeewee85 » vr jul 26, 2019 22:03 pm

Hallo,

Graag wil ik met jullie mijn stuurhuis ervaringen met jullie delen;

Een paar maanden geleden heb ik een nieuw immitatie (ampri) stuurhuis gekocht, omdat ik speling op de lagerbussen in mijn originele stuurhuis had. Het was niet makkelijk om de pitmanarm te demonteren. Een oude pullietrekker, een slangenklem, een grote baco en een grote hamer was uiteindelijk de oplossing:

Afbeelding

Ik heb het nieuwe stuurhuis gemonteerd en mijn T2B stuurde weer erg strak. Helaas duurde dat maar een paar honderd KM; ik had op een gegeven moment wel 10 cm vrije slag bij mijn stuur. Ik heb er ook een filmpje onder de bus gemaakt:

https://youtu.be/rZIej1duJLA

Ook begon hij te lekken:

Afbeelding

Aan het stuurhuis hang een label waarop staat dat je deze niet mag stellen, anders vervalt je garantie. Dit stuurhuis heb ik terug gestuurd onder garantie. Een collega van me heeft een werkplaatsje bij huis en hij heeft mij geholpen met het reviseren van de lagerbussen van mijn oude stuurhuis. Hieronder het dekseltje met het oude en het nieuwe gemonteerde lager. De oude lagerbussen zijn trouwens fabrieks af aan in het stuurhuis gegoten.

Afbeelding

Ook in het stuurhuis heeft hij een nieuw lager gezet:

Afbeelding

Beide lagers heeft hij een paar honderste mm glijlager speling gegeven. Het moeilijkste was om de lagers in het dekseltje en het lager in het stuurhuis goed met elkaar uit te lijnen tijdens het kotteren. hiervoor heeft hij tooltje gemaakt en de refentievlakken gebruikt die hierboven met rode pijlen zijn weergegeven.

De overige onderdelen zagen er nog goed uit, hier is niets aan vervangen;

Afbeelding

De kogellagers waar de worm in loopt zagen er ook nog goed uit, omdat ze netjes zijn voorgespannen hebben ze erg weinig te lijden. Een veerring drukt aan een kant op de lagerschaal, om juiste hoeveelheid voorspanning te verkrijgen is er (fabrieks af) er een shim gemonteerd die om de veerring heen valt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder een overzichtje van alle onderdelen:

Afbeelding

De volgende nieuwe pakkingen en O ringen heb ik gebruikt voor afdichting:

-Oliekeerring 28X38X7 NBR
-Oliekeerring 22X32X7 NBR
-O-RING-86x2 NBR 70
-vloeibare pakking voor vlakafdichting om het plaatje om de worm-as en de shim af te dichten

Daarna heb ik stuurhuis afgesteld met het voorgeschreven koppel aan de ingaande as (0,8 - 1,2 Nm)

Afbeelding

Hij rijd weer strak! nu hopen dat de speling weg blijft :)

Groeten,

Jan Willem

Gebruikersavatar
Grawo75
Actief Lid
Berichten: 407
Lid geworden op: di jul 14, 2009 7:14 am
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Stuttgart

Re: Immitatie stuurhuis & revisie

Bericht door Grawo75 » vr jul 26, 2019 22:46 pm

Mooi!

Bedankt dat je het hier wil delen!

Gebruikersavatar
Briebelbus
Luchtgekoeld
Berichten: 10107
Lid geworden op: ma mar 26, 2007 16:42 pm
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Home is where I park it
Contacteer:

Re: Immitatie stuurhuis & revisie

Bericht door Briebelbus » za jul 27, 2019 9:12 am

Mooi verslag dit. Ziet er goed uit en altijd fijn als het het originele deel kan herbruiken Ikhoop dat je er lang plezier mee ga hebben.

Gr
Marcel
| O""""O | www.Briebelbus.nl | O""""O |

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Immitatie stuurhuis & revisie

Bericht door blokkever » za jul 27, 2019 13:47 pm

Mooi gedaan, wel vreemd dat je het immitatie stuurhuis niet mag nastellen, maar het is ook niet normaal dat er in korte tijd zoveel speling op komt.
Vergeet niet de schroefdraad bij het gat dat in verbinding staat met het binnenwerk goed af te dichten, daar lekte mijn stuurhuis nog nadat ik hem, na een opfrisbeurt, weer in elkaar had gezet.

Plaats reactie