Probleem sturing t2a

Plaats reactie
Pieter
Actief Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Probleem sturing t2a

Bericht door Pieter » vr sep 14, 2018 10:15 am

Hallo!

Vorig jaar heb ik mijn bus gerestaureerd, alsook de vooras. Hierbij zijn het hulpstuurhuis, stuurhuis, fuseekogels,.. vervangen. Alles is uit elkaar geweest en terug in elkaar geplaatst. Centrale spoorstang, alsook de 2 spoorstangen naar de wielen had ik reeds 3 jaar geleden vervangen en dus niet opnieuw vernieuwd. Nu zit ik met volgend probleem:

De bus stuurt een beetje zoals een 'boot' (nog meer dan origineel :D ) hierdoor kan ik hem dus moeilijk besturen wanneer er voorbeeld veel wind is op de snelweg. Ik kom soms tegen dat ik het stuur draai zonder dat er reactie is, tot op een bepaald punt hij plots een 'knik' maakt en helemaal uitzwenkt. Dit was niet voorheen, dus dit is ook niet normaal. Alsook kan ik soms een 'krak' horen wanneer ik bij stilstand aan het stuur draai om de wielen van richting te veranderen.

Weet iemand hier raad mee? Ik had al eens gelezen dat dit kon zijn omdat de nieuwe fusee kogels nog niet ingereden zijn, maar ondertussen heb ik reeds 7000km gedaan dus zouden toch al ingereden mogen zijn...

Bedankt voor de tips!
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2027
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Probleem sturing t2a

Bericht door blokkever » vr sep 14, 2018 12:20 pm

Waarmee heb je het stuurhuis vervangen? (orgineel t2a of ombouw naar t2b model).
Gaat het stuur soepel rond met de wielen van de grond? mogelijk staat je stuurhuis niet goed afgesteld en dan denk ik dat hij te strak staat i.v.m. het kraken.

Gebruikersavatar
EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2072
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Anusfoort

Re: Probleem sturing t2a

Bericht door EeVeeWee » vr sep 14, 2018 12:32 pm

Als je er niet uit komt, zou ik eens langs Volksprojects rijden.
Erwin van Sintmaartensdijk is volgens mij de luchtgekoelde VW stuurhuis-specialist in Nederland.
Dus.

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 1652
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Probleem sturing t2a

Bericht door eelke » vr sep 14, 2018 15:59 pm

Dat sturen, eerst niks en dan ineens de hoek om, klinkt mij als uitlijning.
De knak dan peling in het stuurhuis zijn...

Beetje dijnen doen ze wel, goede banden (met een versterkte wang) verhelpen dit al een heel stuk,stuggere chokbrekers ook...
hoe???

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5066
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Probleem sturing t2a

Bericht door old brumax » vr sep 14, 2018 16:36 pm

Fusee kogels vast
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Pieter
Actief Lid
Berichten: 211
Lid geworden op: wo jul 06, 2011 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Probleem sturing t2a

Bericht door Pieter » vr sep 14, 2018 19:13 pm

Bedankt voor de vele tips! Het stuurhuis is het originele dat inderdaad gereviseerd is door Volksprojects. Ik probeer deze week eens contact op te nemen met Erwin om eens langs te komen gezien het toch een 140km enkel rijden is voor mij.

@Old brumax

Wat bedoel je precies met fusee kogels vast? kan ik deze dan 'losmaken'?

Bedankt!
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5066
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Probleem sturing t2a

Bericht door old brumax » zo sep 16, 2018 20:12 pm

Er zijn nogal wat fuseekogels die zo nieuw uit de doos eigenlijk veel te zwaar lopen dus dan moet je bij het uitsturen van een bocht helpen om het stuur weer recht te krijgen inplaats dat hij vanzelf terug naar neutraalstand draait, ook moet je dan de hele weg telkens corrigeren l-r en weer terug en inhalen gaat dan soms met het zweet in de handen, soms loopt ook de centrale pen(hulpstuurhuis) erg zwaar loopt na het vernieuwen maar dat is dus nodig om uit te zoeken wat het probleem veroorzaakt voor je er iets aan kunt doen!!

Aan het te zwaar lopen van nieuwe fuseekogels is trouwens niets te doen, het word vanzelf beter naargelang je meer rijd, wil je dat risico niet nemen dan is vv door andere de enigste optie!
Laatst gewijzigd door old brumax op ma sep 17, 2018 23:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Jwbus
Nieuweling
Berichten: 7
Lid geworden op: zo aug 03, 2014 12:23 pm

Re: Probleem sturing t2a

Bericht door Jwbus » ma sep 17, 2018 21:21 pm

Ik ken het gevoel, we zijn vorig jaar naar Schotland geweest met vakantie. Bus had nieuw stuurhuis(volksproject) en alle kogels enz. Flinke stappen opzij gemaakt op de snelweg bij het wegvallen van (zeer)harde wind. Wat bij mij tot nu toe de meeste verbetering heeft gegeven is voor een 22 mm stabilisator stang van CSP. Het waggelend gevoel bij wind is een stuk minder. Inderdaad veel stabieler geen zweethanden meer bij wind op de snelweg.

Als ik het goed begrijp dan "knik" de bus bij sturen let eens op of hij begint met hangen naar de andere kant dan waar je heen stuurt. Als het gevoel van hangen stop gaat hij ineens de hoek om. Zo voelde het bij mij ongeveer. Maar het blijft lastig omschrijven

Steijntje
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma aug 06, 2012 6:31 am
Bouwjaar Bus: 1968

Re: Probleem sturing t2a

Bericht door Steijntje » za jun 29, 2019 21:02 pm

Is hier ooit een oorzaak gevonden ?

Gebruikersavatar
Dirty Harry
Gevorderde
Berichten: 557
Lid geworden op: zo aug 30, 2009 8:30 am
Bouwjaar Bus: 1970

Re: Probleem sturing t2a

Bericht door Dirty Harry » za jun 29, 2019 21:22 pm

Fusee kogels die dit doen, veel ervaring mee en de Febis waren nog de meest beroerde :evil:
Op thesamba is er een heel topic over, eerst waren nakata’s uit Brazilië de beste maar die komen inmiddels uit China nu heeft meyle en lemförder weer de beste papieren!

Steijntje
Lurker
Berichten: 2
Lid geworden op: ma aug 06, 2012 6:31 am
Bouwjaar Bus: 1968

Re: Probleem sturing t2a

Bericht door Steijntje » zo jun 30, 2019 10:05 am

Oké dacht dat de febi best goed was 😬

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 5066
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Probleem sturing t2a

Bericht door old brumax » zo jun 30, 2019 14:13 pm

echt goed is er geen een meer, de originele gingen 100.000 + km mee , die je nu koopt mag je al blij zijn dat ze de 25.000 halen. maar dat is genoeg voor een old timer word er wss gedacht want dat is 5-6000 km per jaar dus dan kan het wel weer.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie