sturing probleem
sturing probleem
Hallo,
Ik heb nog een laatste probleem bij de montage van de bus. Het stuurhuis, hulpstuurhuis zijn gereviseerd. Maar nu zit ik nog met het probleem dat mijn stuur precies te hoog komt (tussen stuur en pinker behuizing ong. 1 cm ruimte) alsook kan ik tijdens het rijden het stuur redelijk ver naar links en rechts bewegen zonder richting te veranderen. wanneer ik iets verder draai zodanig de wielen wel draaien, maakt de bus plots een heftige bewging in de richting die ik stuur.
Hopelijk is het probleem een beetje duidelijk beschreven, en weten jullie raad.
Bedankt,
Pieter
Ik heb nog een laatste probleem bij de montage van de bus. Het stuurhuis, hulpstuurhuis zijn gereviseerd. Maar nu zit ik nog met het probleem dat mijn stuur precies te hoog komt (tussen stuur en pinker behuizing ong. 1 cm ruimte) alsook kan ik tijdens het rijden het stuur redelijk ver naar links en rechts bewegen zonder richting te veranderen. wanneer ik iets verder draai zodanig de wielen wel draaien, maakt de bus plots een heftige bewging in de richting die ik stuur.
Hopelijk is het probleem een beetje duidelijk beschreven, en weten jullie raad.
Bedankt,
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- Tuinkabouter90
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2007
- Lid geworden op: wo aug 13, 2014 13:32 pm
- Bouwjaar Bus: 1977
- Locatie: Joure
- Contacteer:
Re: sturing probleem
alles nog eens goed nalopen, om te zien of het goed vast zit en heb je de rubber schijf ook vervangen??
en bij een b`tje kun je het gedeelte onder het stuur een beetje omhoog doen. dit heb ik zelf ook gedaan
en bij een b`tje kun je het gedeelte onder het stuur een beetje omhoog doen. dit heb ik zelf ook gedaan
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: sturing probleem
"mijn vrouw belt op(11 jaar geleden weinig bus ervaring van ons beide) he ik moet veel meer sturen als ik de bocht om moet en het stuur is heel hoog?!... Ik: oh geen idee ik zou zo niet weten wat het is...Denk je dat je er veilig mee thuis kan komen? Oh ja hoor..."
Bij thuiskomst het stuur 3 a 5 cm hoger en bij nadere inspectie was het rubber wat tussen de stuurstang en het stuurhuis zat gescheurd en als een wokkel opgedraait... Bleek dat de vorige eiegenaar zelf een rubber had geknipt... Gelukkig heeft ze alleen maar eindhoven utrecht ermee gereden over de snelweg!!! weinig sturen daar;)
Bij thuiskomst het stuur 3 a 5 cm hoger en bij nadere inspectie was het rubber wat tussen de stuurstang en het stuurhuis zat gescheurd en als een wokkel opgedraait... Bleek dat de vorige eiegenaar zelf een rubber had geknipt... Gelukkig heeft ze alleen maar eindhoven utrecht ermee gereden over de snelweg!!! weinig sturen daar;)
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- NielsB
- Nieuweling
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Limburg
Re: sturing probleem
Het zou aan best wel een aantal dingen kunnen liggen
- Het stuurhuis heeft een moer waarmee je hem strakker/losser kan stellen (losser betekent dus ook meer speling); deze zou zo gesteld moeten zijn dat, met de wielen in de lucht, je van helemaal links naar helemaal rechts kan sturen en nét geen wrijving voelt. Beetje spelen met die moer en telkens wat verder naar buiten stellen totdat de 'wrijving' net weg is
- Als de fuseekogels vervangen zijn kan het zijn dat ze erg zwaar lopen, en dat de bus dus zwaar stuurt. Daardoor is het lastig kleine correcties te maken; je zult veel kracht moeten zetten op de hele stuurinrichting om de wielen in beweging te krijgen
- Uitlijning: als de voorwielen teveel toespoor hebben dan krijg je ook het gedrag wat jij beschrijft: bij eerste stuurbeweging niks en dan bij verder sturen heel heftig.
Uiteindelijk moet het hele plaatje dus kloppen. Naast speling in het stuurhuis en hulpstuurhuis zou er ook nog speling in de stuurkogels kunnen zitten van zowel de centrale stuurstang als de twee spoorstangen.
Hoop dat je hier wat mee kunt.
- Het stuurhuis heeft een moer waarmee je hem strakker/losser kan stellen (losser betekent dus ook meer speling); deze zou zo gesteld moeten zijn dat, met de wielen in de lucht, je van helemaal links naar helemaal rechts kan sturen en nét geen wrijving voelt. Beetje spelen met die moer en telkens wat verder naar buiten stellen totdat de 'wrijving' net weg is
- Als de fuseekogels vervangen zijn kan het zijn dat ze erg zwaar lopen, en dat de bus dus zwaar stuurt. Daardoor is het lastig kleine correcties te maken; je zult veel kracht moeten zetten op de hele stuurinrichting om de wielen in beweging te krijgen
- Uitlijning: als de voorwielen teveel toespoor hebben dan krijg je ook het gedrag wat jij beschrijft: bij eerste stuurbeweging niks en dan bij verder sturen heel heftig.
Uiteindelijk moet het hele plaatje dus kloppen. Naast speling in het stuurhuis en hulpstuurhuis zou er ook nog speling in de stuurkogels kunnen zitten van zowel de centrale stuurstang als de twee spoorstangen.
Hoop dat je hier wat mee kunt.
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel
Re: sturing probleem
Bedankt voor de vele en snellere reacties!
De rubber van het stuurhuis is vervangen en zit nog goed vast. De draagarm kogels zijn ook alle 4 vervangen, misschien vandaar het zware sturen?
Ga de bus ook laten uitlijnen en eens kijken of dat verschil maakt!
Pieter
De rubber van het stuurhuis is vervangen en zit nog goed vast. De draagarm kogels zijn ook alle 4 vervangen, misschien vandaar het zware sturen?
Ga de bus ook laten uitlijnen en eens kijken of dat verschil maakt!
Pieter
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: sturing probleem
Pieter schreef:Bedankt voor de vele en snellere reacties!
De rubber van het stuurhuis is vervangen en zit nog goed vast. De draagarm kogels zijn ook alle 4 vervangen, misschien vandaar het zware sturen?
Ga de bus ook laten uitlijnen en eens kijken of dat verschil maakt!
Pieter
Fusee kogels gaan soms zó zwaar dat je al je kracht nodig hebt om een bocht door te komen, maar als ze nieuw zijn en gewoon zwaar lopen dan geeft het problemen bij het uit komen van een bocht, dan wil het stuur nl niet vanzelf terug draaien, en ook op de rechte weg doet de bus niets dan " zoeken" en moet je telkens bijsturen.
Dit probleem kan zich ook voordoen bij het vernieuwen van de centrale pen oftewel het hulpstuurhuis!!!
Dus is een kwestie van uitzoeken waar het probleem zit!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: sturing probleem
Moeten de fusee kogels en nieuwe centrale pen dan een periode 'inslijten'? of moet ik hier iets aan veranderen?
Ik ga alvast beginnen met de bus eens opnieuw te laten uitlijnen en kijken wat dat geeft.
Ik ga alvast beginnen met de bus eens opnieuw te laten uitlijnen en kijken wat dat geeft.
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: sturing probleem
Pieter schreef:Moeten de fusee kogels en nieuwe centrale pen dan een periode 'inslijten'? of moet ik hier iets aan veranderen?
Ik ga alvast beginnen met de bus eens opnieuw te laten uitlijnen en kijken wat dat geeft.
Er zijn idd mensen die de fusee kogels hebben laten vervangen door andere die niet zo zwaar lopen, hetzelfde is de centrale pen, als die te zwaar loopt zou er een ruimer door gehaald moeten worden om het weer draaibaar te maken, doe je er niets aan dan kan het zomaar 15.000 km duren voor hij weer echt mooi stuurt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10981
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: sturing probleem
Vraag EEVEEWEE eens naar zijn ervaring. Die kon zijn stuur na vervangen en reviseren van allerlei onderdelen in 1 stand zetten en dan bleef de bus daarin staan. ideaal voor ope en rotonde waar je de weg niet weet... Hij heeft hier op het forum wel het een en ander over geschreven maar ik ben er te lui voor om ernaar te zoeken. volgens mij waren het de fusee kogels en nog wat andere kleine dingen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- NielsB
- Nieuweling
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Limburg
Re: sturing probleem
Is er consensus over welke fuseekogels wél goede vervanging zijn en welke niet?
Die van ons lopen ook ontzettend strak (ik hoop ze gewoon in een paar duizend kilometer in te slijten), maar voor zover ik mij herinner waren dat wel A-kwaliteit kogels
Die van ons lopen ook ontzettend strak (ik hoop ze gewoon in een paar duizend kilometer in te slijten), maar voor zover ik mij herinner waren dat wel A-kwaliteit kogels
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel
- NielsB
- Nieuweling
- Berichten: 32
- Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Limburg
Re: sturing probleem
NielsB schreef:Is er consensus over welke fuseekogels wél goede vervanging zijn en welke niet?
Die van ons lopen ook ontzettend strak (ik hoop ze gewoon in een paar duizend kilometer in te slijten), maar voor zover ik mij herinner waren dat wel A-kwaliteit kogels
Ik heb t even opgezocht (ter vergelijking): die van ons komen van Febi (Bilstein).
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: sturing probleem
fahtal schreef:Vraag EEVEEWEE eens naar zijn ervaring. Die kon zijn stuur na vervangen en reviseren van allerlei onderdelen in 1 stand zetten en dan bleef de bus daarin staan. ideaal voor ope en rotonde waar je de weg niet weet... Hij heeft hier op het forum wel het een en ander over geschreven maar ik ben er te lui voor om ernaar te zoeken. volgens mij waren het de fusee kogels en nog wat andere kleine dingen.
De Febi fuseekogels waren bij mij twee(!) keer vernieuwd door "kenners", maar het zeer zwaar sturen bleef.
Uiteindelijk bleek de centrale as van het hulpstuurhuis veel te strak te draaien vanwege een verkeerd geplaatste bus. Gooi wat stuurkogels los en probeer dat anders ook eens.
Dus.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: sturing probleem
Stuurspeling kun je stellen. Voor de rest even visueel inspecteren of de montage wel volledig en deugdelijk is.
Heb je wel de stuurdemper gemonteerd en is die niet rot?
Heb je wel de stuurdemper gemonteerd en is die niet rot?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
Re: sturing probleem
Vandaag de bus gaan aanbieden om uit te lijnen. Doch maar even gewacht, toen de bus op de brug stond gemerkt dat deze precies veel hoger staat dan origineel? Heb ik dan toch iets verkeerd gemonteerd?
Sinds juli 2013 zijn wij trotse bezitters van ons T2a busje uit 1971! :)
https://www.instagram.com/busybluebay/
https://www.instagram.com/busybluebay/
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: sturing probleem
Zie niet dat je iets verkeerd gemonteerd hebt... wel zijn he fusee hoezen los geschoten...
hoe???