Remprobleem

Plaats reactie
RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Remprobleem

Bericht door RemcoD » zo jul 10, 2016 10:50 am

Hallo allemaal,

Sinds gisteren heb ik een probleem met m'n remmen. Bij het remmen slaat m'n rempedaal terug en ik moet behoorlijk hard trappen om remwerking te krijgen. Vorige week heeft de bus een klein beurtje gehad en zijn de wielen er vanaf geweest en remblokken voor gecontroleerd (ruim voldoende dik) en ook de schoenen achter zijn nog zeker 80%. Remvloeistof is aan vervanging toe (2 jaar oud) maar ziet er niet uit alsof ze voor grote problemen kan gaan zorgen. Ze is nog helder, hooguit heel lichtgeel.

Ik dacht eerst aan een kromme remschijf, maar kan dat niet rijmen met de verminderde remwerking, dus mijn verdenking gaat nu uit naar de rembekrachtiger. Is er een manier om die te testen en is vervangen simpel mogelijk (op straat) zonder de hele remmerij onder de bus vandaan te moeten halen. Eind deze week moet de bus eigenlijk op reis naar Frankrijk...

Of zijn er andere oorzaken mogelijk die eenvoudig te checken zijn?

Alvast bedankt.

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gebruikersavatar
JORO
Actief Lid
Berichten: 145
Lid geworden op: di jan 03, 2012 21:31 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Remprobleem

Bericht door JORO » zo jul 10, 2016 13:48 pm

Das balen zo vroeg voor de vakantie. Misschien lucht in de leidingen. Zijn ze tijdens het beurtje ergens met de leidingen bezig geweest misschien. Brand het lampje van het remsysteem ook? Ontluchten is denk ik wel thuis met zn twee te doen met een slangetje en flesje om de uitspuitende remolie op te vangen en snel weer dicht te draaien dan. gr joro

Gebruikersavatar
Martijnv123!
Actief Lid
Berichten: 144
Lid geworden op: wo jun 18, 2014 21:11 pm
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Remprobleem

Bericht door Martijnv123! » zo jul 10, 2016 13:51 pm

Met een eezibleed lukt het zelfs alleen.

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Remprobleem

Bericht door RemcoD » zo jul 10, 2016 16:15 pm

Tijdens het beurtje zijn ze niet met de leidingen bezig geweest. Even wielen eraf en trommels achter om voeringen en cilinders te inspecteren. Dat was allemaal netjes. Het rempedaal voelt buiten het pulseren ook wel hard aan.

Remontluchtingsset heb ik liggen alleen m'n compressor bouwt niet voldoende druk meer op dus ben aangewezen op de klassieke methode met twee man.

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Remprobleem

Bericht door old brumax » zo jul 10, 2016 18:37 pm

Heb je geen compressor voor nodig gewoon res wiel is voldoende , slang aan het ventiel,( wel eerst het ventiel eruit draaien he) 1,5 bar is aanbevolen.
Werkt je bekrachtiger wel?????
Zonder bekrachtiger dan voel je de rem idd als die iets werkt door kromme schijf of trommel die niet helemaal lekker is.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Remprobleem

Bericht door RemcoD » zo jul 10, 2016 20:51 pm

Die reservewieltruc werkt toch alleen met een easybleed? Ik heb een standaard ontluchtingsset die op m'n compressor moet, maar die laatste is net zo oud als de bus en gewoon gaar.

Ik verdenk m'n rembekrachtiger van niet werken. Starten met ingetrapt rempedaal levert geen zakkend voetje op. Maar voordat ik 300 piek uitgeef aan een nieuwe bekrachtiger (vanwege aanstaande vakantie geen tijd om op alternatief of gebruikt te wachten) wil ik eerst zekerheid dat die inderdaad kaput is.

Groet Remco


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10981
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Remprobleem

Bericht door fahtal » zo jul 10, 2016 22:21 pm

Bij mij zakt de rem in bij starten. ..
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Remprobleem

Bericht door old brumax » zo jul 10, 2016 22:51 pm

Heb je geen lekke vacuümklep of aansluiting en je kunt zonder bekrachtiger moet er alleen gewerkt worden als je de bus wil stoppen dus niet aantippen maar op de rem gaan staan!!!!
Een zakkende rem bij het starten is een teken van een goed werkende bekrachtiger.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Remprobleem

Bericht door RemcoD » ma jul 11, 2016 8:47 am

Vacuumklep werkt prima. Tot aan de bekrachtiger ook geen verstopping in de leiding dus de aansturing van de bekrachtiger gaat goed. Voorlopige conclusie: rembekrachtiger overleden.


Sent from my iPad using Tapatalk HD

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Remprobleem

Bericht door old brumax » ma jul 11, 2016 15:21 pm

RemcoD schreef:Vacuumklep werkt prima. Tot aan de bekrachtiger ook geen verstopping in de leiding dus de aansturing van de bekrachtiger gaat goed. Voorlopige conclusie: rembekrachtiger overleden.


Sent from my iPad using Tapatalk HD


Ook geen lekke koppeling/aansluiting ergens, als je de motor even hebt laten lopen en je zet hem af is er dan vacuüm in de pot?? slang loshalen en goed luisteren ken je hem even horen zuigen .
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Remprobleem

Bericht door hanhoo » ma jul 11, 2016 17:55 pm

Bus uit 1974 dus met rembekrachtiger:

Start de motor en trap een paar keer op de rem tot deze hard aanvoelt. Blijf met flinke druk spanning op de rem houden. Zakt het pedaal dan langzaam naar beneden?
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

RemcoD
Actief Lid
Berichten: 208
Lid geworden op: za nov 02, 2013 23:27 pm
Bouwjaar Bus: 1974

Re: Remprobleem

Bericht door RemcoD » di jul 12, 2016 7:38 am

Even een update:

Ik heb gisteren de slang tussen vacuümklep en bekrachtiger losgehaald en even afgedopt. Daarna de motor gestart en de dop verwijderd. Er werd behoorlijk hard lucht aangezogen (en demotor ging rotter lopen, maar dat is logisch), dus de vacuümklep werkt. Daarna ihkv twee weten meer dan een, met de bus naar de lokale vakgarage gereden voor een oordeel. Hij oordeelde dat de rembekrachtiger wel werkt, maar niet heel fanatiek. Tijdens een proefrit oordeelde hij conform mijn eerste conclusie, kromme of roestige remschijven. Gisteren beide schijven en blokken vervangen door nieuw, en meteen de ontbrekende draaiplaatjes in de remklauwen gemonteerd. Ook geconstateerd dat die klauwen wel een keer een revisie kunnen gebruiken. Ze zijn gangbaar, maar een keer frisse rubbers en cups schoonmaken zou geen kwaad kunnen.





Het resultaat: het pulseren in het rempedaal is er nog wel, maar minder nadrukkelijk dan het was. De conclusie van kromme remschijven klopte dus in ieder geval. De bus remt nu ook beter dan voorheen. Als je voor het starten een paar keer het rempedaal intrapt en dan start voel je heeeeeeel langzaam je voet zakken. Voor nu is het goed genoeg.

Ik denk wel dat het goed is om na de vakantie de hele remmerij eens onder de loep te nemen en de remklauwen te reviseren. Hier durf ik echter zonder hulp niet aan te beginnen.

old brumax schreef:Ook geen lekke koppeling/aansluiting ergens, als je de motor even hebt laten lopen en je zet hem af is er dan vacuüm in de pot?? slang loshalen en goed luisteren ken je hem even horen zuigen .


Hiermee bedoel je de motor starten, even laten lopen, afzetten, slang loshalen en dan zou de bekrachtiger lucht aan moeten zuigen? Dat heb ik nog niet gedaan, kan ik vanavond wel even doen.

Groet Remco

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Remprobleem

Bericht door old brumax » di jul 12, 2016 10:34 am

RemcoD schreef:
old brumax schreef:Ook geen lekke koppeling/aansluiting ergens, als je de motor even hebt laten lopen en je zet hem af is er dan vacuüm in de pot?? slang loshalen en goed luisteren ken je hem even horen zuigen .


Hiermee bedoel je de motor starten, even laten lopen, afzetten, slang loshalen en dan zou de bekrachtiger lucht aan moeten zuigen? Dat heb ik nog niet gedaan, kan ik vanavond wel even doen.

Groet Remco

Dat bedoel ik idd , dan test je of het membraan lekt of niet.
Wel fijn dat je iig weer kunt rijden en dat de remmen redelijk hun werk doen op dit moment zodat je rustig op vakantie kunt.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie