Speling centrale stuurpen (+ video)

Gebruikersavatar
spotmatic
Actief Lid
Berichten: 368
Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Dalfsen

Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door spotmatic » za apr 23, 2016 19:44 pm

Ik ben bezig de APK afkeurpunten van m'n T2b te verhelpen. Er zou speling zitten in de Pitmanarm en hoewel ik de speling heb kunnen corrigeren op het hulpstuurhuis (met behulp van de beschrijvingen op dit forum) lijkt de grootste speling toch op de centrale stuurpen te zitten.

We hebben de bus voor op bokken gezet en mijn maat heeft het wiel heen en weer bewogen terwijl ik onder de bus keek waar de grootste speling zat. Ik heb er toen deze video van gemaakt.

Ik heb de vooras en centrale stuurpen nog niet doorgesmeerd maar is deze speling (te) groot en is revisie nodig?

[youtube]esjDC9GgacA[/youtube]

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door eelke » za apr 23, 2016 19:51 pm

die lijkt mij te groot.

heb dit klusje ook gedaan.
meeste werk was de oude bussen verwijderen (heeft me een blauwe duim gekost)
verder is het lastig onder de bus als je (zoals ik) geen brug hebt...

ik ben er 2 uur mee bezig geweest, revisie set bij de meeste handelaren voor een tientje of 4 te krijgen.

ik heb de nieuwe bussen ook niet hoeven te ruimen...

succes.

groet eelke
hoe???

Gebruikersavatar
spotmatic
Actief Lid
Berichten: 368
Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Dalfsen

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door spotmatic » za apr 23, 2016 19:57 pm

Bedankt! Een flinke klus dus, maar ik zie niet op tegen een beetje werk :)

Ik heb wel gezocht naar revisiesetjes maar ik kan maar niets vinden. Of heet zo'n centrale stuurpen officieel anders?

Gebruikersavatar
eelke
Luchtgekoeld
Berichten: 2057
Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: Arnhem

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door eelke » za apr 23, 2016 20:53 pm

hulp stuurhuis.

als je daar op zoek komt het vast goed ;)
hoe???

Marc.Barens
Nieuweling
Berichten: 16
Lid geworden op: wo mei 07, 2014 17:49 pm
Locatie: Hoofddorp

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door Marc.Barens » za apr 23, 2016 21:02 pm

Febi 01633 is een compleet setje.

Demonteer het hulpstuurhuis, pen en afdichtingen verwijderen. Glijlagers verwijderen:bprobeer aan met een metalen prop, diameter iets kleiner dan de buitenmaat van het glijlager en schroefdraad M10 in het center te komen.
Hiermee kun je met een draadeind en een zware prop een glijhamer maken om de oude glijlagers eruit te trekken. Nieuwe lagers kun je met een doorn er weer in tikken. genoeg vet gebruiken!

succes.

Marc

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door hanhoo » ma apr 25, 2016 15:27 pm

Herbussen van het hulpstuurhuis inderdaad. Je weet niet wat je meemaakt als je al een tijdje zo hebt rondgereden!
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door Thijs84 » di apr 26, 2016 18:52 pm

Heb mijn hulpstuurhuis laten doen. Koste me ongeveer 300 euro.. Maar dit was het dubbel en dwars waard.. Wat een verschil in rijden is dat zeg...
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
spotmatic
Actief Lid
Berichten: 368
Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Dalfsen

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door spotmatic » di apr 26, 2016 18:57 pm

Dat is een hoop geld Thijs, maar money well spent! Morgen heb ik het revisiesetje in huis en ik ben benieuwd wat dat geeft...

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4832
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door Thijs84 » di apr 26, 2016 19:01 pm

Was zeker een hoop geld (probeer altijd alles low budget te doen) bij deze prijs had ik hem ook laten uitlijnen.. (was ook nodig)
Als je het zelf gaat doen, denk dan niet makkelijk af te zijn en alleen de pen te vervangen. Het gaat met name om de bussen die vervangen moeten worden.
Succes :-)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
spotmatic
Actief Lid
Berichten: 368
Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Dalfsen

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door spotmatic » di apr 26, 2016 19:13 pm

Oh, ik weet dat elk klusje een ontiegelijke ^&*&^^*^& klus is dus daar ben ik al op voorbereid. Ik heb her en der al wat tips gekregen over het vervangen van de bussen. We zullen het zien!

Gebruikersavatar
hanhoo
Luchtgekoeld
Berichten: 6699
Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
Bouwjaar Bus: 1976
Locatie: Nerdwijk

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door hanhoo » do apr 28, 2016 11:14 am

Ik was 150 euro kwijt geloof ik voor alleen het herbussen. Eerlijk? Laat het doen door iemand die het vaker heeft gedaan en het juiste gereedschap heeft. Dit is een klusje wat eens per 30 jaar moet gebeuren, en doe het dan maar gelijk goed.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb

"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"

Gebruikersavatar
spotmatic
Actief Lid
Berichten: 368
Lid geworden op: do jan 08, 2015 10:39 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Dalfsen

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door spotmatic » do apr 28, 2016 11:40 am

Op basis van de beschrijving op TheSamba is het beslist geen raketwetenschap. Het revisiesetje komt vandaag en op basis van de geleverde bussen zal ik mijn maat vragen op de draaibank een mooie pin te draaien zodat ik de bussen er zonder moeite uit en in kan slaan. We zullen dan ook zien of het ruimen wel nodig is of niet maar ook dan heeft hij ongetwijfeld de beschikking over het juiste gereedschap (hij werkt in de fijnmechanica).

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door old brumax » do apr 28, 2016 12:06 pm

hanhoo schreef:Ik was 150 euro kwijt . Dit is een klusje wat eens per 30 jaar moet gebeuren


Bij mij zit de 2de set in bijna 25 jaar er net een paar jaar in en vind het wel een smerig klusje maar niet zo dat ik er dat geld voor over heb is in een paar uurtjes bekeken, vergeet niet dat het geen originele kwaliteit meer is, volgens mij had is gewone stalen bussen, daar leek het tenminste op en de oude waren van brons, de hoofdzaak is dat er op tijd word doorgesmeerd anders zijn deze zo weg.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Type3 Tommy
Actief Lid
Berichten: 147
Lid geworden op: vr nov 16, 2012 12:54 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Houten

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door Type3 Tommy » do apr 28, 2016 12:30 pm

spotmatic schreef:Oh, ik weet dat elk klusje een ontiegelijke ^&*&^^*^& klus is dus daar ben ik al op voorbereid. Ik heb her en der al wat tips gekregen over het vervangen van de bussen. We zullen het zien!


De eerste keer zonder juiste uitleg en gereedschap is inderdaad zoals je hierboven beschrijft. :D

De tips over een juiste "pen" om die bussen eruit te slaan is een hele belangrijke. Ander punt is de bout die er aan het einde doorheen moet, aan de bovenkant bij die arm. Je moet dan precies voor het gat komen, en dat is nog weleens lastig. Wij hadden een assteun tegen de onderkant van de nieuwe pen, en dan de bus iets laten zakken zodat hij onder druk komt.

De laatste keer ging het in ongeveer 30 minuten, dus dan is het een prima klusje. (kleine aanvulling: dan ga ik er wel vanuit dat de bus al op de brug staat. Zonder brug blijft het een k-klus ;) )

Succes!

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6359
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Speling centrale stuurpen (+ video)

Bericht door old brumax » do apr 28, 2016 14:23 pm

Bij de vw garage werkte toendertijd een monteur die het in 15 min deed kompleet het ruimen vd bronzen bussen, die maakten er een wedstrijd van wie het snelste dat klaar kon maken!!!!
Maar wel met alle gereedschap en op de brug uiteraard!!!!! en vergeet de routine niet!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Plaats reactie