red 9 vering vooras kever

Plaats reactie
ilmung
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: za jan 02, 2016 23:18 pm

red 9 vering vooras kever

Bericht door ilmung » zo jan 03, 2016 12:14 pm

Ik heb een buggy vanclee met een red9 vering vooraan ( type springcoils + assen )
Deze heb ik niet zelf geplaatst en twijfel of deze wel op de juiste manier is gemonteerd ?
Via verschillende forums kreeg ik telkens het antwoord dat dit zeer eenvoudig te installeren is .....maar een echt antwoord kreeg ik niet op mijn specifieke vragen , vandaar dat ik dit nu via jullie forum probeer .

Op de traditionele vooras zitten de draagarmen VAST aangeschroefd ,via een borgbout + moer op de torsiebaren ,deze zitten in het midden ook VAST aan de vooras vast via borgbout + moer .De bedoeling is dat de torsiebaren meebewegen met de draagarm bij het veren,dat is de traditionele vering ...

BIj het red 9 systeem vervallen de torsiestaven en worden vervangen door assen .Deze assen zijn ook vast gezet in het midden v/d vooras via de borgbout+ moer .
De draagarmen zitten op de vooras als bij de traditionele manier .
Nu komen men vragen ;) :
* deze assen zijn geen torsie assen , maar wel gewone assen en hebben geen veerfunctie ????
* de draagarmen mogen zodoende niet hard vastgezet worden via de borgbout + moer op deze assen
of anders willen die fungeren als een torsiestaaf , is dit correct wat ik denk ?
* hoe moeten de draagarmen dan gemonteerd / vastgezet worden op de assen ?
* bestaat er een handleiding ?

Met dank voor iedere hulp .
Geert

Pat
Actief Lid
Berichten: 412
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: red 9 vering vooras kever

Bericht door Pat » di jan 05, 2016 13:41 pm

stuur airtime, hier op de site, eens een berichtje. van hem heb ik ooit een handleiding gekregen via email.

**ik heb de handleiding gevonden, dus als je mij je email adres doorgeeft, stuur ik hem je op!**
geen gezeik, in de oliewijk

Jimmy t2
Nieuweling
Berichten: 22
Lid geworden op: zo dec 20, 2015 21:19 pm
Bouwjaar Bus: 1973

Re: red 9 vering vooras kever

Bericht door Jimmy t2 » di jan 05, 2016 20:36 pm

Ik heb dit al enkele malen op een t2 geplaatst . De middelste Bout gewoon vastzetten . In de nieuwe as zit ook een inkeping waar de bout inpast . Als deze niet correct zit ga je een heel raar rijgedrag krijgen . De bout gaat dieper kunnen gedraait worden dan bij de klassieke lammellen . De draagarmen Monteer je ook gewoon met de bouten . Deze moet goed vast staan . Maar ook niet te hard of je kan het lager beschadigen die in de red 9 as zit .De draagarmen zijn na het het monteren los ( geen spanning op) . De functie van het veren zit in de demper met de veer . Net zoals bij een nieuwe auto. Dit is met schroefdraad zodat je de hoogte kan instellen

Pat
Actief Lid
Berichten: 412
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: red 9 vering vooras kever

Bericht door Pat » di jan 05, 2016 21:54 pm

instructies:

Afbeelding

Afbeelding


ik heb ze even omgezet van PDF naar JPG, zodat het voor iedereen te zien is.
misschien ook wel handig voor in de schatkamer?
geen gezeik, in de oliewijk

ilmung
Lurker
Berichten: 3
Lid geworden op: za jan 02, 2016 23:18 pm

Re: red 9 vering vooras kever

Bericht door ilmung » zo jan 24, 2016 15:52 pm

dHi
Bedankt voor de handleiding .
Ik heb nog van red 9 een mail ontvangen met een antwoord op mijn vraag : hoe hard moet je de inbusbouten aantrekken , ergens in de handleiding staat "These grub screws should be tightened firmly" maar hoe hard is dat dan ?????
Antwoord red 9 is 20 NM .
Opgepast de draagarmen moeten nog kunnen draaien , in theori zou je de draagarmen kunnen vastzetten op de assen als je ze te hard aanspant !!!!
Vandaar men vraag , in ieder geval regelmatig wat goed vet aandoen zal geen kwaad kunnen .

Pat
Actief Lid
Berichten: 412
Lid geworden op: zo mar 08, 2009 20:51 pm
Bouwjaar Bus: 1970
Locatie: Vleuten
Contacteer:

Re: red 9 vering vooras kever

Bericht door Pat » za feb 20, 2016 15:20 pm

bij de RED9 kit moeten de bump stops afgezaagd worden. is het dan noodzakkelijk om de speciale verlaagde bump stops te monteren? wie heeft deze erop zitten? graag een fotootje erbij van hoe....

Afbeelding
geen gezeik, in de oliewijk

Plaats reactie