naafmoer
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
naafmoer
Hoi,
Ben de achter remmen aan het reviseren.
De naafmoer geeft wat problemen en wil niet los.
Warm stoken, lange hefboom enz. maar hij komt niet los.
Het is gewoon rechtse draad toch?
Niet dat ik hem alleen maar vaster draai
Ben de achter remmen aan het reviseren.
De naafmoer geeft wat problemen en wil niet los.
Warm stoken, lange hefboom enz. maar hij komt niet los.
Het is gewoon rechtse draad toch?
Niet dat ik hem alleen maar vaster draai
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: naafmoer
Nog langere hefboom nemen, is gewoon rechtse draad maar wel "echt" vastgedraaid, goed passende sleutel en pijp van 1,5 m moet het lukken.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- erik_moust
- Gevorderde
- Berichten: 678
- Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Beuningen
Re: naafmoer
Die kunnen echt vastzitten idd. Lange pijp erop en zorgen dat iemand goed op de rem trapt.
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: naafmoer
Helaas geen rem. Pijp 2 meter, als ik niet oppas valt de bus van de assteunen.
Ik weet (uit ervaring ) dat het spul erg vast kan zitten maar dit slaat alles!
Ik weet (uit ervaring ) dat het spul erg vast kan zitten maar dit slaat alles!
- erik_moust
- Gevorderde
- Berichten: 678
- Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Beuningen
Re: naafmoer
Ik heb bij mijn kever die ook geen rem had de moer er voorzichtig afgeslepen. Ging ook prima. Nieuwe moeren kosten niet zoveel en gaat stuk sneller. Wel opletten dat je de draad niet raakt.
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: naafmoer
Ik denk dat ik hem er ook maar afslijp, geen beweging in te krijgen.
Scheelt me een hele hoop tijd.
Scheelt me een hele hoop tijd.
- wouthwortel
- Luchtgekoeld
- Berichten: 4094
- Lid geworden op: di aug 08, 2006 10:30 am
- Locatie: overbetuwe
Re: naafmoer
Een puntje van advies voor allen die hiermee aan de slag willen:
ga, zolang de bus nog rijdt, met je bus naar een bandenboer waar ze ook vrachtwagenbanden monteren.
Daar kunnen ze met de luchtsleutel en dop 46 (?????) deze moer los halen, daarna zet je de moer weer handmatig terug, zet je de splitpen weer terug (zeer waarschijnlijk op een andere locatie dan voorheen) en rij je naar huis
ga, zolang de bus nog rijdt, met je bus naar een bandenboer waar ze ook vrachtwagenbanden monteren.
Daar kunnen ze met de luchtsleutel en dop 46 (?????) deze moer los halen, daarna zet je de moer weer handmatig terug, zet je de splitpen weer terug (zeer waarschijnlijk op een andere locatie dan voorheen) en rij je naar huis
I am Wouth and I approve this message.
- hanhoo
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6699
- Lid geworden op: zo nov 02, 2008 9:42 am
- Bouwjaar Bus: 1976
- Locatie: Nerdwijk
Re: naafmoer
Ik ben voor de reactie van Wouth. Van de steunen laten zakken en naar iemand toe rijden met een compressor met grote capaciteit en werkdruk van 10 bar. Dop 46 erop en ratelen maar. Zo los.
Op assteun en/of remtrappen en verlengstukken? Allemaal leuk maar inderdaad sodemietert hij bijna van de steun en op lange verlengstukken zit vaak zoveel buiging dat de kracht verloren gaan.
Die van Guidddo is ook perfect, maar je moet er een flinke mookhamer bij hebben en nog moet de bus stilstaan. Ik heb zo'n ding (36mm) voor de Kever, maar nog is het flink heuten. Dop op een goede compressor/luchttol en los. Vervolgens enigszins vastzetten, splitpen erin en terug rijden naar je eigen hokje.
EDIT: Maaruh? Voor de remmen hoekt de centrale moer helemaal niet los. Iig bij een t2B niet.
Op assteun en/of remtrappen en verlengstukken? Allemaal leuk maar inderdaad sodemietert hij bijna van de steun en op lange verlengstukken zit vaak zoveel buiging dat de kracht verloren gaan.
Die van Guidddo is ook perfect, maar je moet er een flinke mookhamer bij hebben en nog moet de bus stilstaan. Ik heb zo'n ding (36mm) voor de Kever, maar nog is het flink heuten. Dop op een goede compressor/luchttol en los. Vervolgens enigszins vastzetten, splitpen erin en terug rijden naar je eigen hokje.
EDIT: Maaruh? Voor de remmen hoekt de centrale moer helemaal niet los. Iig bij een t2B niet.
'76 T2B Westfalia 1600 MarinoGelb
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
"Het gaat nooit zoals je denkt dat het gaat!"
-
- Actief Lid
- Berichten: 263
- Lid geworden op: di jun 24, 2014 18:42 pm
- Bouwjaar Bus: 1972
- Locatie: margraten
Re: naafmoer
Klopt, naar een bandenboer rijden is de ideale oplossing, ware het niet dat;... de bus op steunen staat, alle remmen ernaast liggen, de bus nog geen NL kenteken heeft en de motor nog aan de praat gebracht moet worden. Dus naar een andere locatie rijden zit er even niet in. Voor het vervangen van de lagers moet de centrale moet echt wel los......
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: naafmoer
Gewoon afslijpen dan. Gewoon rustig inslijpen. Niet de draad raken. Groot kans dat ie ook wel wel draaien als je bijna op het einde bent (hij is dan warm, en wat uitgezet).
Voor het laatste stukje is een dremel handig. Wat precieser te richten dan een slijptol, en je voorkomt dat je de draad sloopt.
Voor het laatste stukje is een dremel handig. Wat precieser te richten dan een slijptol, en je voorkomt dat je de draad sloopt.
Take the planet and make it spin your way