Stuurhuis zelf reviseren

Plaats reactie
Gebruikersavatar
NielsB
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Limburg

Stuurhuis zelf reviseren

Bericht door NielsB » do aug 06, 2015 15:15 pm

Na t onderstel aanpakken en nog wat andere dingen van USA-> Europees ombouwen was de bus gister klaar voor de keuring. Ik ga nog een project topic aanmaken met wat we allemaal gedaan hebben/nog gaan doen, in ieder geval is de bus gister succesvol door de RDW keuring gekomen.

Onderweg van en naar de keuring kwamen echter nog 2 problemen aan het licht. Het een met het remmen en het ander met het sturen. Hier het stuurprobleem.

Aan de rand van het stuur kon je 10-15cm draaiing maken voordat er ook maar iets bij de wielen gebeurde. Bovendien kwam er een 'klunk' geluid uit het stuurhuis wanneer je eerst naar rechts draaide en vervolgens terug naar links. Om een deel van de speling op te lossen wil ik een revisiesetje in het hulpstuurhuis gaan plaaten. Daarnaast hebben we het (hoofd)stuurhuis losgeschroefd om te kijken of er iets aan te doen valt.
Een van de dingen die ik als handleiding gebruik is dit forumdraadje. Naast wat hier gedaan word wil ik ook lagers vervangen mocht dit nodig zijn. Voordat ik hieraan begin heb ik eerst een paar vragen.

Na het stuurhuis los en open gehaald te hebben ziet het er zo uit:Afbeelding
De stuurwormwiel: (Klik voor meer detail)
Afbeelding

En hier een filmpje van het bewegen van de lagers op het wormwiel:
Afbeelding

Nu mijn vragen:
1. Is de beschadiging op het wormwiel nog aanvaardbaar of heb ik een nieuw(ig) stuurhuis nodig? Zo ja waar zou ik een goede gebruikte/nieuwe/gereviseerde kunnen kopen?
2. Horen de lagers op die wormwiel as zo te kunnen bewegen?

Alvast bedankt!
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Stuurhuis zelf reviseren

Bericht door old brumax » do aug 06, 2015 18:13 pm

Waar zie je die beschadigingen op het wormwiel en die lagers zijn druklagers.
Zelf reviseren kun je vergeten het enigste wat je kunt doen is de speling eruit stellen maar dat heb je niet eens geprobeerd. en de lagers in de hals eventueel vervangen als die uitgelubberd zijn.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Stuurhuis zelf reviseren

Bericht door EeVeeWee » do aug 06, 2015 20:23 pm

Dè specialist van T2a stuurhuizen in Nederland is Erwin bij Volksprojects.
Vraag hem eventueel of hij tips hiervoor heeft.
Succes, Eric.
Dus.

Gebruikersavatar
NielsB
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Limburg

Re: Stuurhuis zelf reviseren

Bericht door NielsB » do aug 06, 2015 21:05 pm

Stellen hebben we geprobeerd, borgmoer los maken en schroefje aandraaien, maar zodra je deze ook maar iets strakker zette (1/8 slag) werd het sturen al gelijk heel zwaar, dus t maximale was er al uit gesteld.
Dank voor de tip over Erwin. Ik heb inmiddels ook contact met een revisiebedrijf in de UK (Alan Schofield) die het relatief betaalbaar kunnen doen. Wordt vervolgd.
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel

vonflesh
Nieuweling
Berichten: 18
Lid geworden op: vr jul 17, 2015 15:40 pm
Bouwjaar Bus: 1971

Re: Stuurhuis zelf reviseren

Bericht door vonflesh » di aug 18, 2015 13:55 pm

Ik ga dit ook even volgen want bij mij hetzelfde euvel :D
T2 A/B 1971 Westfalia SO20 Los Angeles, ex California bus

DennisT2
Actief Lid
Berichten: 481
Lid geworden op: wo mar 14, 2007 16:29 pm
Locatie: Utrecht

Re: Stuurhuis zelf reviseren

Bericht door DennisT2 » di aug 18, 2015 23:17 pm

Hoe is je hulpstuurhuis? Want daar zit vaak ook speling op, en als je die reviseert, ben je misschien al klaar! Beetje speling heeft (bijna) iedere bus wel.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Stuurhuis zelf reviseren

Bericht door gruns.lex » wo aug 19, 2015 20:52 pm

zou het kunnen zijn dat bij een versleten stuurhuis de stelbout te diep moet worden ingeschroefd en daarmee de bodem raakt van het worm-as
Als de stelbout iets korter wordt gemaakt kan ie weer iets dieper en daarmee minder speling???

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Stuurhuis zelf reviseren

Bericht door gruns.lex » wo aug 19, 2015 20:52 pm

zou het kunnen zijn dat bij een versleten stuurhuis de stelbout te diep moet worden ingeschroefd en daarmee de bodem raakt van het worm-as
Als de stelbout iets korter wordt gemaakt kan ie weer iets dieper en daarmee minder speling???

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Stuurhuis zelf reviseren

Bericht door old brumax » wo aug 19, 2015 21:40 pm

Heb mijn oude stuurhuis los gehaald en bekeken maar kan met de beste wil van de wereld niet iets vinden wat versleten zou kunnen zijn , op de worm loopt een smal glimspoor waar die vinger over de warm gelopen heeft , de lagers lopen allemaal perfect kan ik ook geen narigheid aan ontdekken , het enigste wat zou kunnen is het lager in de hals maar ook dat is niet noemenswaard.
Zou er ergens een tabel oid met de maten van de worm en het armpje wat aan de uitgaande as zit, volgens mijn gedachtenkronkels is het armpje van een B stuurhuis iets langer of korter dan van een Atje waardoor er een andere karakteristiek ontstaat, een b stuurhuis is af te stellen met zeg maar 0 speling in de middenstand en als je het stuur draait komt er steeds meer speling op het stuur maar dat merk je niet omdat de druk van de wielen de speling wegdrukt, bij een Atje zit de speling in de middenstand en dat is net de stand dat er geen druk op de wielen staat en daardoor voel je de speling in het stuur, stel je dit weg in de middenstand dan loopt hij vast als je het stuur draait.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

'53 Ragtop
Nieuweling
Berichten: 21
Lid geworden op: zo apr 27, 2014 23:45 pm

Re: Stuurhuis zelf reviseren

Bericht door '53 Ragtop » za jan 02, 2016 23:01 pm

Is het al gelukt met de revisie?
Ik ontkom er ook niet aan denk ik.
En wil graag weten of het zelf te doen is.

Gebruikersavatar
gruns.lex
Luchtgekoeld
Berichten: 1146
Lid geworden op: do aug 31, 2006 19:55 pm
Bouwjaar Bus: 1975
Locatie: Veghel
Contacteer:

Re: Stuurhuis zelf reviseren

Bericht door gruns.lex » zo jan 03, 2016 18:03 pm

old brumax schreef: op de worm loopt een smal glimspoor waar die vinger over de warm gelopen .


Dit is wat ik bedoel.

Als je de vinger wat afslijpt alwaar de vinger het wormwiel op dat glijspoor raakt dan kan je weer iets dieper afstellen zonder dat ie dus de as zelf raakt.

Mijn vermoeden is dat je dan wel het stuurkuis kan afstellen.

Gebruikersavatar
NielsB
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Limburg

Re: Stuurhuis zelf reviseren

Bericht door NielsB » do apr 07, 2016 22:14 pm

Ik zie dat ik niet meer gereageerd heb over hoe het afgelopen is. Sorry :oops:

Mijn stuurhuis had speling op de uitgaande as (waar de pitmanarm aan vast zit); deze draaide dus niet alleen naar voren en achteren maar 'wiebelde' ook een beetje op en neer in z'n 'sleeve/bus'. Dit kun je er dus niet 'uit' stellen.

Ik heb het stuurhuis dus opgestuurd naar Alan Schofield in de UK en zij hebben de uitgang van de as opgeboord en er een nieuwe bus ingeperst waardoor de speling weg is. Bij terugkomst geplaatst en zo gesteld dat hij nét niet aanloopt in de middenstand. De bus stuurt nu een stuk strakker, al gaat het nog steeds niet optimaal (voor mijn gevoel) omdat hij met de nieuwe fuseekogels wel zwaar stuurt.
Daarnaast moet ik de bus nog steeds laten uitlijnen na het vervangen van de draagarmen om daadwerkelijk een goede vergelijking te kunnen maken. Maar goed ik kan al wel (als t niet te hard waait) gewoon 100 rijden op de snelweg zonder zweet op m'n rug dus dat vind ik voor een busje al heel wat :D

[EDIT: Het hulpstuurhuis heb ik tegelijkertijd ook gereviseerd trouwens, dus t enige waar nog ietsje van speling op zit is mijn linker stuurkogel maar dat is binnen de aanvaardbare normen :roll: ]
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel

Plaats reactie