Vooras T2b op T2a?
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Vooras T2b op T2a?
Nu ik het sturen met mijn T2a zat ben, wordt het misschien tijd iets rigoureus te gaan doen. Alles aan de voorwielophanging is vernieuwd of gereviseerd (Nieuwe fuseekogels, stuurkogels, stuurstangen, lagers hulpstuurhuis en het stuurhuis is gereviseerd), maar het stuur blijft gewoon in dezelfde stand staan waar je hem heen draait.
Bij Bus Brothers zijn de fuseekogels al opnieuw in de armen geperst omdat deze te strak zouden zitten en bij Volksprojects is het daar gereviseerde stuurhuis opnieuw in het midden gesteld en afgesteld. Ik heb ook de voorbanden vervangen omdat deze te breed zouden zijn.
Het resultaat is helaas dat de bus nog steeds veel te zwaar stuurt en het gevaarlijke situaties oplevert op een smalle weg bij kuilen en/of zijwind. Bovendien is het zeer vermoeiend rijden omdat je constant moet corrigeren. Nu begint de auto ook naar links te trekken bij remmen.
Fatal gaf de tip om een gebruikte T2b vooras te nemen om weer normaal te kunnen sturen en meteen schijfremmen en rembekrachtiging te hebben. Mijn vraag is nu heeft iemand ervaring met de ombouw van een T2b vooras op een vroege T2a? Mijn bus is in december 1968 gebouwd, dus model 1969. Ik heb al gelezen dat het montage gatenpatroon hetzelfde zou zijn als van een T1 en anders dan recentere T2a, T2a/b en T2b voorassen. Is het dus wel of niet mogelijk een T2b vooras te monteren?
http://forum.earlybay.com/viewtopic.php?p=542714&sid=9d5d601670d242d529e2820d30024d85#p542714
Bij Bus Brothers zijn de fuseekogels al opnieuw in de armen geperst omdat deze te strak zouden zitten en bij Volksprojects is het daar gereviseerde stuurhuis opnieuw in het midden gesteld en afgesteld. Ik heb ook de voorbanden vervangen omdat deze te breed zouden zijn.
Het resultaat is helaas dat de bus nog steeds veel te zwaar stuurt en het gevaarlijke situaties oplevert op een smalle weg bij kuilen en/of zijwind. Bovendien is het zeer vermoeiend rijden omdat je constant moet corrigeren. Nu begint de auto ook naar links te trekken bij remmen.
Fatal gaf de tip om een gebruikte T2b vooras te nemen om weer normaal te kunnen sturen en meteen schijfremmen en rembekrachtiging te hebben. Mijn vraag is nu heeft iemand ervaring met de ombouw van een T2b vooras op een vroege T2a? Mijn bus is in december 1968 gebouwd, dus model 1969. Ik heb al gelezen dat het montage gatenpatroon hetzelfde zou zijn als van een T1 en anders dan recentere T2a, T2a/b en T2b voorassen. Is het dus wel of niet mogelijk een T2b vooras te monteren?
http://forum.earlybay.com/viewtopic.php?p=542714&sid=9d5d601670d242d529e2820d30024d85#p542714
Dus.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Vooras T2b op T2a?
Dat is toch zonde met al het werk dat er is ingestoken en het geld dat je er aan hebt uitgegeven, heb nog wel stuurkogels liggen die redelijk zijn, zitten iig niet vast Vervang je er 2 dan gaat het al half zo zwaar
Andere bewaren tot alles soepel loopt en je moet keuren dan weer terug plaatsen, en nooit oude weggooien.
Andere bewaren tot alles soepel loopt en je moet keuren dan weer terug plaatsen, en nooit oude weggooien.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Vooras T2b op T2a?
Of je gooit er serieus geld tegen aan. En koopt zijn red9 wishbone zoals remont2a heeft. Zie zijn bus verhaal. Hij woont in Apeldoorn dus even langs gaan en kijken testen is goed te doen.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Vooras T2b op T2a?
fahtal schreef:Of je gooit er serieus geld tegen aan
Tja wie het breed heeft................
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Vooras T2b op T2a?
Dat kan ik niet voor hem inschatten maar het is wel een mooie oplossing.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Vooras T2b op T2a?
fahtal schreef:Of je gooit er serieus geld tegen aan. En koopt zijn red9 wishbone zoals remont2a heeft. Zie zijn bus verhaal. Hij woont in Apeldoorn dus even langs gaan en kijken testen is goed te doen.
Ik zal er eens na kijken, bedankt voor de tip!
Maar één ding is zeker, ik ga hem niet zo lelijk verlagen.
Dus.
- fahtal
- Luchtgekoeld
- Berichten: 10970
- Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
- Bouwjaar Bus: 1978
- Contacteer:
Re: Vooras T2b op T2a?
Ik weet niet of dat persé moet met die as.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Vooras T2b op T2a?
Ik ben er inmiddels vrij zeker van dat een nieuwere vooras met remschijven niet past onder mijn bus.
Dan blijft de optie over om toch weer nieuwe maar nu goede fuseekogels te plaatsen en eventueel een schijfremmen met grote steek net als Robert:
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=5296&start=225
Dat kost ook wat, maar dan heb je ook wat!
http://www.kieftenklok.nl/shop/index.php/t1-1950-1967/remmerij/performance-remmen/schijfremmen-voorzijde/csp-schijfremset-5x205-863-770-detail
Dan blijft de optie over om toch weer nieuwe maar nu goede fuseekogels te plaatsen en eventueel een schijfremmen met grote steek net als Robert:
http://www.vct2.nl/forum/viewtopic.php?f=6&t=5296&start=225
Dat kost ook wat, maar dan heb je ook wat!
http://www.kieftenklok.nl/shop/index.php/t1-1950-1967/remmerij/performance-remmen/schijfremmen-voorzijde/csp-schijfremset-5x205-863-770-detail
Laatst gewijzigd door EeVeeWee op zo jul 12, 2015 22:56 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Dus.
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6360
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Vooras T2b op T2a?
Wel oppassen dat je de goede neemt met een steek van 205 anders passen de wielen niet of je moet ook andere wielen willen/hebben
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
-
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2339
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
- Bouwjaar Bus: 1967
- Locatie: Leusden
Re: Vooras T2b op T2a?
old brumax schreef:Wel oppassen dat je de goede neemt met een steek van 205 anders passen de wielen niet of je moet ook andere wielen willen/hebben
Inderdaad het het 5 x 205 mm patroon.
Dus.