Torsiestaven

Gebruikersavatar
NielsB
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Limburg

Torsiestaven

Bericht door NielsB » di jul 07, 2015 15:12 pm

Hallo allemaal,

Ik weet niet of het gebruikelijk is jezelf voor te stellen op een bepaald gedeelte van het forum, maar als dat zo is hoor ik dat graag. Zo niet dat dan een korte intro van de bus voordat ik met de deur in huis val...!

Wij hebben recentelijk een T2ab (september 71) gekocht. Sierra geel, en een originele Westfalia (Campmobile 70). Deze was al ingevoerd vanuit Amerika (Colorado) en wij zijn hem nu aan het klaarmaken voor de RDW keuring.
Afbeelding
Een van de dingen die moest gebeuren is het vervangen van de fuséekogels. Daarvoor zijn we de draagarmen aan het verwijderen, en hierbij werd het uiteinde van de torsiestaaf zichtbaar.
Bij het verwijderen van de onderste arm leek er een soort van borgpennetje aan het uiteinde van het veerpakket te zitten, wat viel (en even verdween, we zijn op zoek). Als je naar het einde van de staaf kijkt zie je een half ronde uitsparing voor iets van een pennetje zitten, terwijl ik deze uitsparing niet zie op foto's van nieuwe staven.
Afbeelding

Mijn vraag is; hoort dit pennetje er te zitten; is het erg als het er niet meer is of is er iets anders met mijn veren? Is het sowieso handig de staven te verwijderen of om evt nieuwe te plaatsen? En zo ja waar zou ik deze dan goedkoop/evt tweedehands kunnen krijgen? (Nieuw stavenpakket voor is best duur).

Hopelijk kunnen jullie me helpen, en het lijkt me leuk om de komende weken wat meer verslagen van de werkzaamheden die we aan het doen zijn te plaatsen.
Laatst gewijzigd door NielsB op di jul 21, 2015 10:42 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel

Gebruikersavatar
zomerbloempje
Moderator
Berichten: 6959
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 20:10 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Locatie: Heesch

Re: Torsiestaven

Bericht door zomerbloempje » di jul 07, 2015 15:20 pm

Allereerst welkom!

We hebben een voorstel topic in kletspraat
Verhalen en updates over je bus kun je kwijt in busverhalen.

Maar over het algemeen doen wij niet zo moeilijk ; )
KEEP CALM and spend all your money on an old VW

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Torsiestaven

Bericht door old brumax » di jul 07, 2015 17:24 pm

Wat er uitgevallen is is volgens mij een lasrupsje, normaal worden ze met een hechtlasje aan elkaar gezet zodat je het hele pakket er zo in kunt schuiven.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Torsiestaven

Bericht door Thijs84 » wo jul 08, 2015 7:45 am

Is inderdaad een laspunt om alles op zn plek te houden. Is deze weg, jammer dan. Is bedoeld om de boel makkelijker terug te plaatsen. Nu wordt het wat meer prutsen maar is goed te doen. :-D succes..
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Torsiestaven

Bericht door old brumax » wo jul 08, 2015 11:55 am

Met het juiste gereedschap is het mogelijk om de kogels te vervangen zonder dat je de armen eruit hoeft te halen scheelt je erg veel werk, in een avond vervang je dan makkelijk alle 4 kogels en staat hij weer op z'n bandjes.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Torsiestaven

Bericht door Thijs84 » wo jul 08, 2015 12:09 pm

old brumax schreef:Met het juiste gereedschap is het mogelijk om de kogels te vervangen zonder dat je de armen eruit hoeft te halen scheelt je erg veel werk, in een avond vervang je dan makkelijk alle 4 kogels en staat hij weer op z'n bandjes.


Wil je ons vertellen hoe en met welk gereedschap? Volgens mij heb je er een pers voor nodig en is het zelfs een heel gedoe deze te vervangen als de armen er vanaf zijn.. zou mooi zijn als het dus ook makkelijker kan :-)
zij die vielen zijn gevallen

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10979
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Torsiestaven

Bericht door fahtal » wo jul 08, 2015 12:13 pm

mijn apk garage heeft een klein hand persje waar die dat mee doet.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
NielsB
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Limburg

Re: Torsiestaven

Bericht door NielsB » wo jul 08, 2015 12:20 pm

Bedankt voor de info over het lasje! Dan laat ik de staven verder zo zitten en focus ik me op de armen.
We hebben wel een hydraulische pers staan maar geen 'handpersje'.
Bovendien begrijp ik dat zelfs met de armen eruit het een aardig klusje is om de fuseekogels eruit te krijgen (randje inzagen etc om goed persvlak te krijgen).
Met de armen eruit kunnen ook mooi de vetringen vervangen worden en kan alles netjes schoongemaakt en opnieuw ingevet worden.
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Torsiestaven

Bericht door old brumax » wo jul 08, 2015 12:26 pm

Gebruik daarvoor een uitdeukpers 10 tons , ooit gered van de schroothoop, slang was ligt beschadigd maar werk er prima mee, deze zijn nieuw niet eens zo duur en ik gebruik hem regelmatig oa met de motor in en uitbouwen.
Bij die pers heb ik een paar beugels gemaakt waar ik die cilinder in zet en zo de kogels in en uit pers, als het nog de originele kogels zijn , dus 40 jaar vastgeroest en ook nog geborgd dan is het zaak om de pers op spanning te zetten en een flinke klap met een zware hamer is dan voldoende om hem los te laten schrikken, al de volgende keren is het heel simpel om hem in en uit te persen.

Dat randje inzagen dat begrijp ik niet , er zitten happen in waar je de klauwen van de pers in zet.
en ook de vetringen vervangen is in mijn ogen totaal overbodig omdat je toch telkens moet doorsmeren en dan pomp je alle vuil eruit.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
NielsB
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Limburg

Re: Torsiestaven

Bericht door NielsB » ma jul 13, 2015 17:47 pm

Ik heb heel veel respect voor de mannen die de kogels verwijderd krijgen met een klein persje of zelfs met de armen aan de auto.
Na zaterdag bijna de hele dag gekloot te hebben met hamers (van klein tot BFH), bijtels, een 10-ton pers, een slijptol en een kolomboor ben ik niet verder dan één kogel verwijderd uit een draagarm (linksboven) (met lichte slijpschade) en één draagarm die afgeschreven is (linksonder)(verkeerd geboord).

Normaal gezien zou ik t gevecht niet zo snel opgeven; maar aangezien er nog heel veel aan de bus moet gebeuren en ik aan het eind van de zomer er nog een weekje mee weg zou willen ga ik deze week maar gereviseerde draagarmen met al ingeperste kogels aanschaffen. De rechter armen zal ik nog wel kunnen inruilen, links zullen we maar aan de garagemuur hangen als aandenken ofzo :evil:

On the bright side: het vervangen van de homokineethoezen en het de homokineten schoonmaken en weer helemaal volproppen met molybdeenvet is in ieder geval wel gelukt. Ook de stuurstangkogels zijn voorzien van nieuwe hoesjes en alle kasten en banken zijn eruit om voorzien te worden van nieuwe bekleding...! :)
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Torsiestaven

Bericht door old brumax » di jul 14, 2015 0:03 am

Mooi dat het uiteindelijk toch gelukt is al is het dan voor de helft :!: heb je de bovenkant(rand) van de kogels ook goed bekeken, daar zitten 2 happen in waar je de arm moet ondersteunen of de klauwen in plaatsen met een trekker anders lukt het 100% nooit.
Zoals ik al zei , kogels die 40 jaar gezeten hebben en ook nog geborgd (origineel) zitten echt vast, daar is gepast geweld voor nodig!!!!!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
Thijs84
Luchtgekoeld
Berichten: 4838
Lid geworden op: wo mei 17, 2006 12:28 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Katwijk aan zee

Re: Torsiestaven

Bericht door Thijs84 » di jul 14, 2015 0:49 am

old brumax schreef:Gebruik daarvoor een uitdeukpers 10 tons , ooit gered van de schroothoop, slang was ligt beschadigd maar werk er prima mee, deze zijn nieuw niet eens zo duur en ik gebruik hem regelmatig oa met de motor in en uitbouwen.
Bij die pers heb ik een paar beugels gemaakt waar ik die cilinder in zet en zo de kogels in en uit pers, als het nog de originele kogels zijn , dus 40 jaar vastgeroest en ook nog geborgd dan is het zaak om de pers op spanning te zetten en een flinke klap met een zware hamer is dan voldoende om hem los te laten schrikken, al de volgende keren is het heel simpel om hem in en uit te persen.

Dat randje inzagen dat begrijp ik niet , er zitten happen in waar je de klauwen van de pers in zet.
en ook de vetringen vervangen is in mijn ogen totaal overbodig omdat je toch telkens moet doorsmeren en dan pomp je alle vuil eruit.


Kan je hier geen mooi foto verslag maken voor de schatkamer en met welk materiaal je dit doet.. zou dit ook wel willen.. Vooral met een verlaagde bus moet dit met regelmaat gebeuren. :-D
zij die vielen zijn gevallen

EeVeeWee
Luchtgekoeld
Berichten: 2339
Lid geworden op: vr jul 25, 2014 15:24 pm
Bouwjaar Bus: 1967
Locatie: Leusden

Re: Torsiestaven

Bericht door EeVeeWee » di jul 14, 2015 8:47 am

Let alleen op dat je goede fusiekogels plaatst, dus niet die van Febi Bilstein. Dat kan je een hoop frustratie schelen ;)
Dus.

Gebruikersavatar
old brumax
Luchtgekoeld
Berichten: 6364
Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: arnhem

Re: Torsiestaven

Bericht door old brumax » di jul 14, 2015 12:44 pm

Thijs84 schreef:
old brumax schreef:Vooral met een verlaagde bus moet dit met regelmaat gebeuren. :-D


Heb geen verlaagde bus maar daarmee kan het wss. niet , ik kan nu met de lengte vd pers net in de wielkuip om er weer in te persen, zou daar weer een ander hulpstuk moeten maken, heb nl 2 beugels, 1 voor uit en 1 voor inpersen en bij de bovenste fusee kan het net met de lengte vd cil.
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!

Gebruikersavatar
NielsB
Nieuweling
Berichten: 32
Lid geworden op: wo jun 10, 2015 0:24 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Limburg

Re: Torsiestaven

Bericht door NielsB » do jul 16, 2015 10:18 am

Nou; ik heb gisteren 4 gereviseerde armen met reeds ingeperste kogels kunnen aanschaffen voor €50 per arm (na inruil van mijn oude draagarmen). Met de €25 die ik al voor een losse kogel betaal snap ik niet waarom ik het nog zelf wilde proberen :mrgreen:
Niels
09/71 T2ab Westfalia - Sierra geel

Plaats reactie