Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door Wilfred » wo jun 24, 2015 9:51 am

Sinds kort heb ik een diesel in de t2. Die is behoorlijk zwaarder dan de originele motor. Momenteel staat de bus er prima bij, heb niet het idee dat ie erg doorhangt. Maar in de vakantie komen er nog fietsen bij achterop, de kastjes worden ingepakt etc. Het gewicht zal dus nog verder toenemen.

Ik wil dus de achterophanging zwaarder maken.

Ten eerste begreep ik dat er 2 soorten torsiestaven zijn, klopt dat?

daarnaast heb ik natuurlijk de schokbrekers die zwaarder kunnen. Wat zou hiervoor het beste zijn?

Ik weet dat koni's goed zijn, maar ook voor extra gewicht?
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Sjupergrover
Actief Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Under the carport
Contacteer:

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door Sjupergrover » wo jun 24, 2015 12:26 pm

Ik zag afgelopen week dit bericht op FB. Misschien is dat wat voor je.
AfbeeldingAfbeelding
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie

transporterT2
Gevorderde
Berichten: 958
Lid geworden op: wo jan 09, 2013 9:08 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door transporterT2 » wo jun 24, 2015 19:54 pm

Er komt een torsiestaaf bij zie ik?
Vind het toch al knap dat het hele spul aan een M10 bout hangt!
In de oude situatie vind ik het al matig maar de professoren bij VW zullen het wel goed doordacht hebben.


Jw

Gebruikersavatar
Sjupergrover
Actief Lid
Berichten: 298
Lid geworden op: di jul 26, 2011 13:31 pm
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Under the carport
Contacteer:

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door Sjupergrover » wo jun 24, 2015 19:57 pm

Volgens mij gaat het meer om wat er om de schokbreker heen zit. Die stabilisatorstang gaat het doorzakken niet verhelpen.
Hello, aai drijf ee vokswegen tie toe bie

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door Wilfred » wo jun 24, 2015 22:02 pm

transporterT2 schreef:Er komt een torsiestaaf bij zie ik?
Vind het toch al knap dat het hele spul aan een M10 bout hangt!
In de oude situatie vind ik het al matig maar de professoren bij VW zullen het wel goed doordacht hebben.


Jw


het hangt ook voor zeer groot deel aan de torsiestaaf he, die vangt al heel veel op.
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
JRS
Gevorderde
Berichten: 526
Lid geworden op: di mar 08, 2011 22:39 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Groningen

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door JRS » wo jun 24, 2015 23:41 pm

Torsie een of een een paar tandjes verstellen?
Laatst gewijzigd door JRS op wo jun 24, 2015 23:49 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
05-1971 Early Bay Westfalia

Gebruikersavatar
erik_moust
Gevorderde
Berichten: 678
Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Beuningen

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door erik_moust » wo jun 24, 2015 23:49 pm

Je hebt ook verschillende torsiestaven. Die van een pick-up zijn een andere kleur die schijnen meer gewicht aan te kunnen.
Ik had toen een sloop pick-up. Volgens mij waren die groen van kleur en normaal rood.

gijsv
Luchtgekoeld
Berichten: 2068
Lid geworden op: di aug 04, 2009 7:53 am
Bouwjaar Bus: 1977

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door gijsv » do jun 25, 2015 8:18 am

Die stabi achter staat er los van lijkt mij, die heb ik ook zitten (erg blij mee) maar die doet de boel niet minder inveren.

Je zal dus de torsiestaven van een ander type kunnen proberen of van die hulpveren rond je scholbrekers. Als derde optie zou je ook je bus kunnen verhogen door je veerplaten te verdraaien. wel de goede kant op natuurlijk anders lig je nog lager

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door fahtal » do jun 25, 2015 8:20 am

Laatst stond onder gespot een witte bus die de wereld ribs was gegaan voor sos kinder dorp ofzo. Die had een speciale modificatie achter voor extra vracht. Weet niet meer wat zijn web adres was.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door Wilfred » do jun 25, 2015 8:58 am

Er zijn dus een paar opties.
- Zwaardere torsiestaven (moet je wel net kunnen vinden)
- torsiestaven/veerplaten tandje verzetten
- zwaardere of gemodificeerde schokbrekers

Ik ga me bezinnen. Ik heb niet last van doorhangen of zoiets, dus misschien is het wat voorbarig. Ik kom hier op terug zodra ik iets ga aanpassen!
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
Gliset
Moderator
Berichten: 2388
Lid geworden op: vr jun 16, 2006 9:13 am
Bouwjaar Bus: 1979
Locatie: Meppel

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door Gliset » do jun 25, 2015 9:25 am

fahtal schreef:Laatst stond onder gespot een witte bus die de wereld ribs was gegaan voor sos kinder dorp ofzo. Die had een speciale modificatie achter voor extra vracht. Weet niet meer wat zijn web adres was.


Vermoed dat je onder 'Gespot op Marktplaats' bedoeld:
Gliset schreef:
EeVeeWee schreef:Aparte T2b Devon camper:

http://link.marktplaats.nl/m929572318

Afbeelding

Wel een die wat meer aandacht verdient: is de halve wereld rond geweest!
http://www.DriveThePlanet.com

Bus is inmiddels van Marktplaats af, maar Michel en Elles waren indertijd via mail goed bereikbaar. Dat zal met het afscheid van de bus vast niet anders geworden zijn.
'79 VW T2 Berlin

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door fahtal » do jun 25, 2015 9:49 am

ja die is het

Afbeelding

http://www.drivetheplanet.com/index.asp?Inc=Bus

M.A.D. delivers a great job with support springs!
When leaving on a expedition like this it inevitably means you will bring quite a bit of gear. As we drive in an old timer we noticed the rear shockabsorbers started to push their max. So, via a VW message board we were directed to M.A.D. in Veenendaal, a company that is specialised in support springs. After we called and visited them they agreed on supporting us with installing a set of tailor made support springs. This will enable us to carry a larger load of equipment, increase stability and most of all increase safety. Excellent work by M.A.D. we must say! Have a look at the pictures of the stress test and the support springs!
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Gebruikersavatar
blokkever
Luchtgekoeld
Berichten: 2642
Lid geworden op: ma jun 06, 2011 9:17 am
Bouwjaar Bus: 1977
Locatie: Sebaldeburen

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door blokkever » do jun 25, 2015 9:57 am

Wilfred schreef:
transporterT2 schreef:Er komt een torsiestaaf bij zie ik?
Vind het toch al knap dat het hele spul aan een M10 bout hangt!
In de oude situatie vind ik het al matig maar de professoren bij VW zullen het wel goed doordacht hebben.


Jw


het hangt ook voor zeer groot deel aan de torsiestaaf he, die vangt al heel veel op.


Volgens mij wordt er op de stabi gedoeld die te zien is op de foto, die zorgt alleen voor rol stabiliteit en draagt geen gewicht van de bus.
Afbeelding
Laatst gewijzigd door blokkever op do jun 25, 2015 10:02 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wilfred
Luchtgekoeld
Berichten: 3149
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
Bouwjaar Bus: 1973
Locatie: Groningen

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door Wilfred » do jun 25, 2015 10:01 am

In reactie op de witte bus met hulpveren:

Dat ziet eruit als iets wat je zo zelf in elkaar last!

dan zou je alleen de juiste hulpveren moeten hebben. Je ontlast hiermee (naar mijn beleving) de schokbrekers en torsiestaaf. bij alle andere oplossingen laat je die gewoon meer doen. Dit lijkt mij een erg goede oplossing, en gezien hun reis lijkt mij dat het zich bewezen heeft.

ben hier erg enthousiast over!
Take the planet and make it spin your way

Gebruikersavatar
fahtal
Luchtgekoeld
Berichten: 10970
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 19:54 pm
Bouwjaar Bus: 1978
Contacteer:

Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?

Bericht door fahtal » do jun 25, 2015 10:24 am

Wilfred schreef:
Dat ziet eruit als iets wat je zo zelf in elkaar last!



dat wordt een paar uurtjes op de sloop rond banjeren;) veel plezier:p

ik vraag me alleen af of het nodig is.

ik vind zelf dat de subaru motor niet veel zwaarder is dan een type4 motorblok. jij vergelijkt het met een 1600 blokje.

ok je bak is waarschijnlijk wel een stuk zwaarde geworden.

verder ben ik erg tevreden over mijn koni`s zoals ergens anders geschreven ga ik met agata stukken harder door de bocht dan met de westy die hou je met die snelheid niet onder controle.
`76 dubbelcabine 2.0 injectie handgeschakeld marinogelb
`77 westfalia berlin 2.0l dubbel solex automatic carolinagrun
`78 7persoons 2.0l subaru 120pk automatic agatabrun+
dakota beige

Plaats reactie