Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?
Een Diesel is gewoon een heel stuk zwaarder dan een benzine motor. Daar zit nog wel wat verschil in.
Nu komt alles op de torsiestaven en schokbrekers. Ook bij koni's, wordt alles nog afgeveerd op dezelfde punten.
Met hulpveren maak je een extra afveerpunt waardoor gewicht meer gelijkmatig verdeeld wordt. Komt bij dat ik nu even geen geld over heb voor 4 koni's. Zit je toch zo op 500 euro.
Nu komt alles op de torsiestaven en schokbrekers. Ook bij koni's, wordt alles nog afgeveerd op dezelfde punten.
Met hulpveren maak je een extra afveerpunt waardoor gewicht meer gelijkmatig verdeeld wordt. Komt bij dat ik nu even geen geld over heb voor 4 koni's. Zit je toch zo op 500 euro.
Take the planet and make it spin your way
- erik_moust
- Gevorderde
- Berichten: 678
- Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Beuningen
Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?
Wilfred schreef:- Zwaardere torsiestaven (moet je wel net kunnen vinden)
Volgens mij heb ik die groene nog wel ergens liggen. Mocht je ze eventueel willen dan zou ik er eens even naar opzoek moeten gaan.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?
Dat zou best interessant zijn, al was die pickup een A en heb ik een B. Volgens mij past dat niet of wel?
gaat toch om de pickup waarvan ik ook de voorkant in mijn bus heb?
gaat toch om de pickup waarvan ik ook de voorkant in mijn bus heb?
Take the planet and make it spin your way
- erik_moust
- Gevorderde
- Berichten: 678
- Lid geworden op: ma jan 09, 2012 19:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
- Locatie: Beuningen
Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?
Nee was een AB uit 72.
Zal ze wel eens opzoeken en tandjes tellen.
Voor de zekerheid.
Zal ze wel eens opzoeken en tandjes tellen.
Voor de zekerheid.
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?
En al wezen tellen?
Ik lag vanavond nog even onder de bus, en ik zag dat de de bumpstops aankomen. Dat lijkt me een teken dat het geheel toch te zwaar is of niet?
Ik ga MAD in Veenendaal eens een berichtje doen, kijken of ze me kunnen helpen.
Ik lag vanavond nog even onder de bus, en ik zag dat de de bumpstops aankomen. Dat lijkt me een teken dat het geheel toch te zwaar is of niet?
Ik ga MAD in Veenendaal eens een berichtje doen, kijken of ze me kunnen helpen.
Take the planet and make it spin your way
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?
Door allerleid drukte er nog niet aan toe gekomen om de torsie staven te vervangen, maar staat wel als eerste klusje op mijn lijst.
Tegelijk wil ik de bus iets verlagen, want de hoek van de aandrijfassen is nu wat groot. Ik ga vervolgens weer grotere wielen steken om niet te laag aan de grond te komen. (heb al 16 inch velgen, en daarop komen dan vrij forse banden)
Maar nu zit ik met het volgende. Ik heb dus groene en rode torsiestaven. Ik wil de groene plaatsen, omdat die gemaakt zijn voor hoger gewicht. Maar Hoe weet ik nu op welke hoogte ik uit kom? Normaal verzet je ze een tanjde, en dat is dan 3 of 5 cm (binnen-buiten tand torsiestaaf). Maar nu speelt mee dat ik een slappere torsiestaaf verwissel voor een stuggere...??? Ik denk dus dat als ik de staven verwissel, maar de vertanding niet dat ik met groene staven sowieso al hoger kom, maar hoeveel? dit moet ik dan weer corrigeren met tandjes op de torsiestaaf....
Gewoon proberen is natuurlijk een optie, maar het is best een tijdrovende klus om alles twee keer te doen. Iemand een idee hoe dit aan te pakken?
Tegelijk wil ik de bus iets verlagen, want de hoek van de aandrijfassen is nu wat groot. Ik ga vervolgens weer grotere wielen steken om niet te laag aan de grond te komen. (heb al 16 inch velgen, en daarop komen dan vrij forse banden)
Maar nu zit ik met het volgende. Ik heb dus groene en rode torsiestaven. Ik wil de groene plaatsen, omdat die gemaakt zijn voor hoger gewicht. Maar Hoe weet ik nu op welke hoogte ik uit kom? Normaal verzet je ze een tanjde, en dat is dan 3 of 5 cm (binnen-buiten tand torsiestaaf). Maar nu speelt mee dat ik een slappere torsiestaaf verwissel voor een stuggere...??? Ik denk dus dat als ik de staven verwissel, maar de vertanding niet dat ik met groene staven sowieso al hoger kom, maar hoeveel? dit moet ik dan weer corrigeren met tandjes op de torsiestaaf....
Gewoon proberen is natuurlijk een optie, maar het is best een tijdrovende klus om alles twee keer te doen. Iemand een idee hoe dit aan te pakken?
Take the planet and make it spin your way
- Martijnv123!
- Actief Lid
- Berichten: 144
- Lid geworden op: wo jun 18, 2014 21:11 pm
- Bouwjaar Bus: 1971
Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?
Setje verstelbare veerplaten plaatsen achter, kan je ook altijd makkelijk na stellen als je iets hoger of lager zou willen. Ook krijg je je bus hiermee perfect recht.
-
- Actief Lid
- Berichten: 120
- Lid geworden op: vr jul 06, 2012 22:57 pm
- Bouwjaar Bus: 1975
- Locatie: ijzendijke
Re: Zwaardere motor, wat te doen met schokbrekers?
hoi rijdt al jaren rond met set hulp veren om de bestande schokbrekers, waren geloof ik van mad. voordeel vond ik dat door het verstellen van de ring op de onderste schokbreker poot kun je de voorspanning verhogen of verlagen, waardoor hij in eerste instantie normaal stond maar bij in veren zwaar belast kon worden . wij hadden dit toen gedaan omdat er een dax bromfiets achterop stond die vakantie. later er nooit meer van onder gehaald.