Porsche 944 remmen onder T2a (of T2b met T2a spindles)

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » wo jun 28, 2006 9:01 am

Lomax schreef: kan het ook "onzichtbaar" dus wel veel betere remmen maar met het orginele uiterlijk :?
Ik kreeg die vraag ook al van iemand anders, en ik ga na mijn vakantie (we zitten van 3-07 t/m
15-07 met de spijl in Frankrijk) eens kijken of we een upgrade kunnen maken met behoud van
de orginele wielsteek en velgen. Je moet daarbij denken aan geventileerde (T4) schijven, met
een 4zuiger remklauw. Ook zijn we al een tijdje bezig om een 5x205 schijfremset te maken (met
Porsche 944 schijf, en Golf VR6 remklauw), maar dat ligt nu ff stil. Het probleem deed zich voor dat
iedere 15" VW (aftermarkt of orgineel) velg pastte,behalve de 15" spijlbusvelg,en daar was de set
nou net voor bedoeld, dus terug naar de tekentafel/ werkplaats !!

Lomax
Luchtgekoeld
Berichten: 9869
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 6:18 am

Bericht door Lomax » wo jun 28, 2006 9:33 am

Mooi :P
Zit je alleen met het probleem, is al dat werk het wel waard ;)
Het zal niet een paar tientje kosten om dat eronder te laten zetten en wat heb je dan, betere remmen. Alsof ze nu niet voldoen (we rijden niet zo vaak berg af)

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Bericht door Max » wo jun 28, 2006 10:02 am

Zelf liep ik ook te twijfelen aan m'n (trommel)remmen voor.
Liep met het zelfde idee als Lomax maar gisteren bij de APK-keuring toch van gedachten veranderd.

Op de remmenbank kwam een pracht van uitlezing tevoorschijn, kreeg zelfs complimenten van de keurmeester. (links en rechts (bijna) geen verschil en prima remvertraging, aldus keurmeester)
Nu rijden wij niet zo hard met de bus (zware bus) maar heb op de terugweg vanaf de keuring wel even (op een stil weggetje) een noodstop geprobeerd. (direct spijt van want alles wat los lag ............ maar goed eigen schuld dikke bult)
In iedergeval bleef de bus mooi in spoor en stond in notime (piepend !!!) tot stilstand.

Maar het blijft een mooi gezicht die Porsche remmen :wink:
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » di nov 07, 2006 9:17 am

Vanwege een iets meer klassieke look zijn de karreNwielen vervangen door een
wat beter bij de stijl van de bus passend klassiek stalen 911 velgje ... voor met
165/50, achter komt er een ander maatje op ... wat, dat weetie nog niet ..

Afbeelding

Afbeelding

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » di nov 07, 2006 9:58 am

Ik kan alleen maar zeggen: gaaf, helemaal mijn stijl.

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Bericht door Max » di nov 07, 2006 11:59 am

Een pracht, maar zoals je misschien al weet niet mijn stijl.
Zou 'm graag in het eggie willen zien 8) 8)

Was ik maar vast zo ver. :?
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » za jan 06, 2007 20:58 pm

Zo, de 'oude' velgen van deze T2a hebben een plekje onder mijn westy gevonden.

Afbeelding

Weet nog niet of ze eronder blijven .. denk dat ze ook niet misstaan onder mijn T2b ..
(per 03-01-2007 met 911 naven, 944 turbo -302x28mm- schijven en 996 C2 remklauwen)

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » di jan 09, 2007 14:01 pm

Weet nog niet of ze eronder blijven .. denk dat ze ook niet misstaan onder mijn T2b ..
(per 03-01-2007 met 911 naven, 944 turbo -302x28mm- schijven en 996 C2 remklauwen)
Weer lekker aan het "knutselen"!! :wink:
Ik vind die velgen mooier onder je t2b. Onder je spijl vind ik ze te.
Ieder z'n mening/gevoel zal ik maar zeggen.

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » di jan 09, 2007 14:20 pm

Died schreef:Ik vind die velgen mooier onder je t2b.
Ze 'moeten' waarschijnlijk ook onder de T2b, want vanwege een remmerij update aan mijn T2 past er geen 16" meer onder :shock:

Gebruikersavatar
Robert
Luchtgekoeld
Berichten: 3197
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 14:56 pm
Bouwjaar Bus: 1970

Bericht door Robert » di jan 09, 2007 17:23 pm

Area51 schreef:
Died schreef:Ik vind die velgen mooier onder je t2b.
Ze 'moeten' waarschijnlijk ook onder de T2b, want vanwege een remmerij update aan mijn T2 past er geen 16" meer onder :shock:
Wat voor motoren liggen er eigenlijk in je T2 en T1, want met al dat rem geweld zal er toch ook wel iets in zitten wat vooruit wil. :lol:

Groeten,
Robert 8)
Member of ACF

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » di jan 09, 2007 20:24 pm

Robert schreef:Wat voor motoren liggen er eigenlijk in je T2 en T1,
In de T1 ligt een type1 motor, 1776cc met zo'n beetje alles drop en dran.
In de T2 ligt nu (nog) een type4 2.0L injectie motor, maar dat gaat zeeer
binnenkort (loop van dit jaar) veranderen.
Ben altijd gefasineerd geweest door onderstel modificaties en remmerij, en
wat mij betreft is dat de basis van ieder project.

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » do apr 19, 2007 10:20 am

Zo, gisteravond een spijlbus op 944 naven, schijven en Boxster 4-zuiger remklauwen gezet, maar dit kan ook op een T2a hoor :wink:



De hardware .. 944 wielnaven, 944 schijven (282mm, 20mm dik), Boxsterachteremklauwen, lagerspacerkit, nwe wiellagers en
de remklauwadapters
Afbeelding

De gemonteerde schijf op de wielnaaf, met de Boxster remklauw
Afbeelding

Ná demontage van de 5x205 trommel blijft er een kale astap over, identiek aan die van een T2a (t/m 1970)
Afbeelding

Hier is de remklauwadapter op het fuseestuk gemonteerd.
Afbeelding

Na montage van de naaf op de astap kunnen de gaten voor de bevestiging van de remklauw geboord en getapt worden.
De wiellagers zijn vervangen, en onder de nieuwe lagers worden dus de alu ringetjes gelegd, dit om het lengteverschil in
de astap (Porsche is dus korter, en anders kan je het lager niet opspannen) op te vangen.
Vandaar ook de plattere vetkeerring, enerzijds om tussen het binnen en buitenlager meer ruimte krijgen (een bus heeft een
10mm langere astap) en anderzijds om aan de fusseestukkant ruimte te krijgen voor de remklauwadapter (is 5mm dik)
Afbeelding

Hier zit de remklauw op z'n plek .. de standaard remleiding pastte zo in de klauw. Op termijn komt er een Goodridge
remleiding set onder, en wordt er een rembekrachtiger gemonteerd.
Afbeelding

En hier zit de 4,5x15 met 165/50x15 band gemonteerd .. komt nog iets verder naar binnen dan met z'n orginele 15"stalen
spijlbusvelgen. Er moesten wel wat lasjes aan de binnenzijde van de velgen gladgeslepen worden, maar de remklauw loopt
nu vrij !!
Afbeelding

Vanmiddag kunnen -hopelijk- de 5x130 achtervelgen eronder. Daarna wordt de motor aangepast, en komt er een andere
hoofdremcilinder met rembekrachtiger en remdrukklep onder. Ook zullen de remleidingen aangepast worden.

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » do apr 19, 2007 15:49 pm

Weer lekker bezig Area 51! Hoeveel bussen doe jij wel niet in een maand tijd?? :lol:
Heb je nog wel tijd voor de houthandel?? :lol:

Area51
Luchtgekoeld
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:43 pm
Bouwjaar Bus: 1967

Bericht door Area51 » do apr 19, 2007 16:11 pm

Deze maand is ff een gekkenhuis .. iedereen wil rijden komend seizoen !!
Volgende bus die nu aan de beurt is, is Marc z'n T2b .. eerst wat APK laswerk, daarna verlagen en andere wielen eronder.
Daarna een T2a vooras klaarmaken met een Foksy, 944 remmen en bekrachtiger voor een samba, dan een set adapters en een Foksy vooras voor een '77 DD panel TDI, en als er tijd overblijft staat er een 13-raams spijltje te wachten voor IRS, rondom schijfremmen, lange vierbak en een andere motor ..

Nog ff en de houtbewerkingsmachines gaan de deur uit :D

Plaats reactie