Porsche 944 remmen onder T2a (of T2b met T2a spindles)
Porsche 944 remmen onder T2a (of T2b met T2a spindles)
Jaja, ik weet het... na het posten op www.spijlbusforum.nl , www.volksforum.com en www.keversite.com
pleur ik het ook nog eens een keertje hier neer 8)
Ik merk dat niet iedereen op deze forums (of is het fora??) kijkt, maar ik kreeg de indruk (vanwege de vele
reakties & pb'tjes die ik krijg) dat hier posten ook geen kwaad kan 8)
We hebben Porsche 944 type1 remmen gemonteerd onder een T2a uit 1967, vanwege de montage van 16"
Fuchs wielen in, maar tijdelijk zijn er ff een paar 'karrewielen' gemonteerd.
De Fuchsen komen in een later stadium zeker op de bus, maar ze liggen nu nog bij de polijster.
Wat we van de Porsche 944 onderdelen gebruiken is het volgende;
-wielnaven met steek 5x130
-zweefzadel (één remzuiger) remklauwen, kompleet met beugel
-geventileerde schijven met een diameter van 282mm en 20,5mm dik
De onderdelen komen allemaal van een Porsche 944 type1 (ook wel NA genoemd) af uit de bouwjaren '83 t/m '85
Het verdient wel aanbeveling om de klauwen te reviseren en de schijven en blokken te vervangen door nieuw.
En hou er dus rekening mee dat je Porsche wielen met steek 5x130 nodig hebt !! 8)
Goed, de kit;
2 remklauwadapters, 2 platte vetkeerringen, 2 kleine en 2 grote aluminium ringen en een zakje boutjes.
De situatie zoals we hem allemaal wel kennen... een grote remtrommel met steek 5x205.
Na demontage blijft er dus een kale astap over.
Zoals ik al eerder zei, dit is een T2a uit 1967, maar een spijlbus ziet er bijna hetzelfde uit.
Hier zit de adapter voor de remklauw reeds gemonteerd.
Let op dat de verdikking (met schroefdraad voor de remklauwmontage) naar binnen wijst, ander gaat straks de 944
remklauw niet passen.. links en rechts maakt niet uit... adapters zijn aan beide kanten bruikbaar.
Hier zit de 944 naaf gemonteerd op de astap.
De wiellagers zijn vervangen, en onder de nieuwe lagers worden dus de alu ringetjes gelegd, dit om het lengteverschil in de
astap (Porsche is dus korter, en anders kan je het lager niet opspannen) op te vangen.
Vandaar ook de plattere vetkeerring, enerzijds om tussen het binnen en buitenlager meer ruimte krijgen (bus heeft een
langere astap) en anderzijds om aan de fusseestukkant ruimte te krijgen voor de remklauwadapter (is 5mm dik)
Hier zit de 944 zweefzadelremklauw gemonteerd.
In tegenstelling tot de adapterplaten voor de remklauw, is er wél een onderscheid tussen een linker en rechterremklauw.
(de onluchtingsnippels op de remklauwen moet altijd naar boven wijzen)
En hier is er een nieuwe remleiding geplaatst.
Vanwege het doldraaien van een wartel, moest links vanaf de hoofdremcilinder vervangen worden.
Rechts ging wel zonder problemen los, en daar zit zelfs het orginele leidinkje weer gemonteerd.
Het eindresultaat na een avondje (van 19:00 tot 23:00, met 2x uitbreid koffie tussendoor ) sleutelen.
Een T2a die van een lief schattig busje op 14" steelies getransformeerd is in een dikke "oldskool/germanlook"panelvan.
Achter gebeurd over een week of twee á drie, maar daar worden straks de 8,5x17 met 215/35 gemonteerd met behulp
van 5x205 naar 5x130 adapters, ook omdat anders de wielen (als we zouden verboren) niet zouden passen, dit vanwege
de hoge etwaarde van deze 1996 BoxsterS wielen.
Close up van de Boxster 7x17 et55 met 195/40.
De bus die we hiervoor gebruikt hebben is eigendom van een goede vriend van mij.
bus stond er een beetje suf en dufjes bij zo op die 14" steelies, vinden jullie ook niet ??
Met dank aan Bussie komt zo voor de helpende hand en het -vaak nutteloze en overbodige- commentaar, Mac Gyver
voor het sleutelwerk en Dennis (vwasteland opt volksforum) voor de belangstellende aandacht.
pleur ik het ook nog eens een keertje hier neer 8)
Ik merk dat niet iedereen op deze forums (of is het fora??) kijkt, maar ik kreeg de indruk (vanwege de vele
reakties & pb'tjes die ik krijg) dat hier posten ook geen kwaad kan 8)
We hebben Porsche 944 type1 remmen gemonteerd onder een T2a uit 1967, vanwege de montage van 16"
Fuchs wielen in, maar tijdelijk zijn er ff een paar 'karrewielen' gemonteerd.
De Fuchsen komen in een later stadium zeker op de bus, maar ze liggen nu nog bij de polijster.
Wat we van de Porsche 944 onderdelen gebruiken is het volgende;
-wielnaven met steek 5x130
-zweefzadel (één remzuiger) remklauwen, kompleet met beugel
-geventileerde schijven met een diameter van 282mm en 20,5mm dik
De onderdelen komen allemaal van een Porsche 944 type1 (ook wel NA genoemd) af uit de bouwjaren '83 t/m '85
Het verdient wel aanbeveling om de klauwen te reviseren en de schijven en blokken te vervangen door nieuw.
En hou er dus rekening mee dat je Porsche wielen met steek 5x130 nodig hebt !! 8)
Goed, de kit;
2 remklauwadapters, 2 platte vetkeerringen, 2 kleine en 2 grote aluminium ringen en een zakje boutjes.
De situatie zoals we hem allemaal wel kennen... een grote remtrommel met steek 5x205.
Na demontage blijft er dus een kale astap over.
Zoals ik al eerder zei, dit is een T2a uit 1967, maar een spijlbus ziet er bijna hetzelfde uit.
Hier zit de adapter voor de remklauw reeds gemonteerd.
Let op dat de verdikking (met schroefdraad voor de remklauwmontage) naar binnen wijst, ander gaat straks de 944
remklauw niet passen.. links en rechts maakt niet uit... adapters zijn aan beide kanten bruikbaar.
Hier zit de 944 naaf gemonteerd op de astap.
De wiellagers zijn vervangen, en onder de nieuwe lagers worden dus de alu ringetjes gelegd, dit om het lengteverschil in de
astap (Porsche is dus korter, en anders kan je het lager niet opspannen) op te vangen.
Vandaar ook de plattere vetkeerring, enerzijds om tussen het binnen en buitenlager meer ruimte krijgen (bus heeft een
langere astap) en anderzijds om aan de fusseestukkant ruimte te krijgen voor de remklauwadapter (is 5mm dik)
Hier zit de 944 zweefzadelremklauw gemonteerd.
In tegenstelling tot de adapterplaten voor de remklauw, is er wél een onderscheid tussen een linker en rechterremklauw.
(de onluchtingsnippels op de remklauwen moet altijd naar boven wijzen)
En hier is er een nieuwe remleiding geplaatst.
Vanwege het doldraaien van een wartel, moest links vanaf de hoofdremcilinder vervangen worden.
Rechts ging wel zonder problemen los, en daar zit zelfs het orginele leidinkje weer gemonteerd.
Het eindresultaat na een avondje (van 19:00 tot 23:00, met 2x uitbreid koffie tussendoor ) sleutelen.
Een T2a die van een lief schattig busje op 14" steelies getransformeerd is in een dikke "oldskool/germanlook"panelvan.
Achter gebeurd over een week of twee á drie, maar daar worden straks de 8,5x17 met 215/35 gemonteerd met behulp
van 5x205 naar 5x130 adapters, ook omdat anders de wielen (als we zouden verboren) niet zouden passen, dit vanwege
de hoge etwaarde van deze 1996 BoxsterS wielen.
Close up van de Boxster 7x17 et55 met 195/40.
De bus die we hiervoor gebruikt hebben is eigendom van een goede vriend van mij.
bus stond er een beetje suf en dufjes bij zo op die 14" steelies, vinden jullie ook niet ??
Met dank aan Bussie komt zo voor de helpende hand en het -vaak nutteloze en overbodige- commentaar, Mac Gyver
voor het sleutelwerk en Dennis (vwasteland opt volksforum) voor de belangstellende aandacht.
Laatst gewijzigd door Area51 op wo feb 21, 2007 16:25 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Ik weet het Max, je bent een orgineelridder, maar met white wals wordt het weer zo'n popperig busje
Eigenaar van deze zeer vroege (september 1967) T2a wilde toch echt wat meer remvermogen om z'n
gezinnetje veilig overal heen te brengen.
Eigenaar van deze zeer vroege (september 1967) T2a wilde toch echt wat meer remvermogen om z'n
gezinnetje veilig overal heen te brengen.
Laatst gewijzigd door Area51 op ma mei 15, 2006 15:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Beetje onzin om bij de 5x130 ombouw weer 5x130 -> 5x205 adapters te gaan monterenMax schreef:Tja bij dat vroege spul is het even doortrappen maar wat gaat zo'n ombouw kosten als ik dat wil uitvoeren op mijn T2a uit 70?
'k wil er natuurlijk wel weer stalen velgies op hebben (met witte ringen en chroomring en dop)
Ff geduld Max, we zijn hier bezig met een 5x205 schijfremset voor bussen van 1964 t/m 1970
Laatst gewijzigd door Area51 op ma mei 15, 2006 15:41 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Zal niet gauw gebeuren, omdat de achteremmen van een T2b meer dan behoorlijk zijn. De voorremmen hebben het onder een bus het zwaarst, vandaar dat deze modificatie weer een verbetering is ten opzichte van de standaard schijfremmen. Met deze set neemt de diameter iets toe, heeft het remblok een groter oppervlak en zijn de schijven geventileerd. Dat lijkt overdreven, maar in de bergen is dat dus echt goed merkbaar .. de standaard schijven worden veel eerder heet, waardoor de remolie weer gaat koken, en je dus fading krijgt .. warmte van de remschijf wordt via het remblok aan de remklauw doorgegeven, die er op zijn beurt weer voor zorgt dat de remolie heet wordt. Dus met deze geventileerde 944 schijven duurt het ook langer voordat de achterremmen -als gevolg van hete remolie- minder goed gaan remmen.vwcrewcab schreef:Wanneer begin je met een schijven setje voor de achterkant ven een T2b?!
De naaf van een 944 is wat breder, en er ligt een 8mm spacertje tussen de naaf en de velg :-1wvwcrewcab schreef:Waarom steekt de astap bij die voorbeeldbus niet buiten de velg (of is het hard van de velg zo dik)???
Jij hebt er Wolfraces onder toch ?? .. oude 70'tiger jaren -ik denk Mercedes 5x112- velg, waarvwcrewcab schreef:Dat is bij mij dus wel en ik vindt het een verschrikkelijk zicht.
nog niet zo over afwerking en naafdoppies werdt nagedacht zoals heden ten dage.
- vwcrewcab
- Luchtgekoeld
- Berichten: 1722
- Lid geworden op: ma mei 15, 2006 19:10 pm
- Locatie: Middelburg (ZL)
Idd, wolfrace!Area51 schreef:De naaf van een 944 is wat breder, en er ligt een 8mm spacertje tussen de naaf en de velg :-1wvwcrewcab schreef:Waarom steekt de astap bij die voorbeeldbus niet buiten de velg (of is het hard van de velg zo dik)???
Jij hebt er Wolfraces onder toch ?? .. oude 70'tiger jaren -ik denk Mercedes 5x112- velg, waarvwcrewcab schreef:Dat is bij mij dus wel en ik vindt het een verschrikkelijk zicht.
nog niet zo over afwerking en naafdoppies werdt nagedacht zoals heden ten dage.
Kan idd ook nergens kapjes vinden die mooi zijn om erover te zetten.
Mijn kever en bus zullen lager hangen dan wallen van Wim Kok!!!
Boxster klauwen
update !!
Aangezien dit een bijna simpel 'bolt-on' kitje is, zijn we nu een stapje verder gegaan, en gebruiken we een
4-zuiger Porsche Boxster remklauw in combinatie met de aangepaste 944 naven en standaard 944 schijven.
tzt als we gaan monteren (binnen nu en 2 weken) zal ik weer een uitgebreidt fotoverslagje doen, goed ??
Aangezien dit een bijna simpel 'bolt-on' kitje is, zijn we nu een stapje verder gegaan, en gebruiken we een
4-zuiger Porsche Boxster remklauw in combinatie met de aangepaste 944 naven en standaard 944 schijven.
tzt als we gaan monteren (binnen nu en 2 weken) zal ik weer een uitgebreidt fotoverslagje doen, goed ??
Gistermorgen alle onderdelen voor deze ombouw besteld, dus zodra ik dat binnen heb (en de rekening)Died schreef:Super! Ben benieuwd. Wat gaat zoiets kosten? Of heb je deze remmerij nog niet te koop?
kan ik je precies voorrekenen wat één en ander nou moet gaat kosten.
Voordeel was nu dat ik 'groot' 944 naven heb ingekocht (voor 3 bussen), en dat dat -hopelijk- de prijs iets
gaat drukken. Ook van de klauwen neem ik een extra setje op voorraad, en ook dat drukte de prijs weer.
Hier ook de bus waar het onder gaat komen .. is van een jongen uit Zandvoort, maar na de VW Nationals
(en na op de camping nou eens goed naar mijn remmen gekeken te hebben) wilde hij toch ook zoiets
Laatst gewijzigd door Area51 op vr jun 02, 2006 10:26 am, 1 keer totaal gewijzigd.