Knipperlicht&-behuizing

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Knipperlicht&-behuizing

Bericht door Diederik » zo aug 30, 2009 16:08 pm

Omdat m'n groot licht signaal regelmatig blijft hangen, de behuizing er maar eens afgehaald...
Afbeelding

Ik heb de schakelaar ook nog uit de behuizing gehad, hier werd ik niet veel wijzer van. Toen maar eens in de Haynes gelezen. Daar staat eigenlijk niks in over de werking van de knipperlichtschakelaar. Het enige wat er staat gaat over de ruimte tussen de behuizing en onderkant stuur. Die moet 2 mm zijn. Bij mij is die eerder 2 cm:
Afbeelding
Dat klopt dus niet helemaal? Het lijkt erop dat er een ring-deel mist voor het terug gaan naar neutraal van de schakelaar..
Even een stukje geschiedenis over dit gedeelte van de bus;
De Keverboet heeft voor de restoratie het knipperlicht-gebeuren al een keer gemaakt. Het terug-naar-neutraal-mechaniek van de schakelaar is daarbij verwijderd.
Bij de opbouw/restoratie bleek die schakelaar slecht te zijn. Ik heb er toen 1 bij Evam gekocht.
Volgens de Keverboet was die voor een amerikaanse bus. Er zit inderdaad verschil in het aantal draden.
Toen heeft de Keverboet er eentje gekocht en die hangt er nu aan...
Ik heb nu 3 behuizingen en bij alle drie eindigt het productnummer op een andere letter...?
Eigenlijk heb ik 2 probleempjes;
-groot licht
-terug naar neutraal vallen bij terugdraaien uit bocht

Iemand een goeie tip om dit op te lossen? Ik wil het (met jullie hulp) graag zelf proberen en niet meteen naar een garage scheuren..

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Bericht door Stuif » zo aug 30, 2009 20:11 pm

Wat betreft het terrugkomen naar neutraal moet er onder aan je stuur volgens mij een pinnetje zitten die hem terrug laat komen na een bocht.
En groot licht misschien een kapot relais ????
Lucht bevriest en kookt nooit

jan willem
Actief Lid
Berichten: 236
Lid geworden op: wo sep 03, 2008 18:55 pm
Locatie: haarlem
Contacteer:

knipperlicht

Bericht door jan willem » zo aug 30, 2009 20:11 pm

Hoi ik heb zelf een Btje uit 77.
Wat ik zie bij jouw is een schakelaar welke niet uit zichzelf terug kan komen,deze zul je altijd met de hand terug moeten zetten.
Als je de schakelaar optilt voel je dan veerbelaste ruimte?of als je de knop indrukt?
Ik weet dat er van dit type schakelaars er zijn met welke je dus kunt knipperen en ook seinen.
Maar dan moet je dit wel kunnen voelen aan je handle.

Gr Jan Willem

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Re: knipperlicht

Bericht door Stuif » zo aug 30, 2009 20:16 pm

jan willem schreef:Hoi ik heb zelf een Btje uit 77.
Wat ik zie bij jouw is een schakelaar welke niet uit zichzelf terug kan komen,deze zul je altijd met de hand terug moeten zetten.
Als je de schakelaar optilt voel je dan veerbelaste ruimte?of als je de knop indrukt?
Ik weet dat er van dit type schakelaars er zijn met welke je dus kunt knipperen en ook seinen.
Maar dan moet je dit wel kunnen voelen aan je handle.

Gr Jan Willem
Sorry Jan Willem maar deze schakelaar heb ik ook en die gaat gewoon uit zichzelf terug :o (a-tje)
Lucht bevriest en kookt nooit

Gebruikersavatar
Panel Bas
Gevorderde
Berichten: 642
Lid geworden op: zo apr 27, 2008 12:49 pm
Bouwjaar Bus: 1968
Locatie: Vleuten

Re: knipperlicht

Bericht door Panel Bas » zo aug 30, 2009 20:20 pm

Stuif schreef:
jan willem schreef:Hoi ik heb zelf een Btje uit 77.
Wat ik zie bij jouw is een schakelaar welke niet uit zichzelf terug kan komen,deze zul je altijd met de hand terug moeten zetten.
Als je de schakelaar optilt voel je dan veerbelaste ruimte?of als je de knop indrukt?
Ik weet dat er van dit type schakelaars er zijn met welke je dus kunt knipperen en ook seinen.
Maar dan moet je dit wel kunnen voelen aan je handle.

Gr Jan Willem
Sorry Jan Willem maar deze schakelaar heb ik ook en die gaat gewoon uit zichzelf terug :o (a-tje)
yep :wink: moet idd uit zichzelf teruggaan![/quote]
bus-loos.

Gebruikersavatar
Max
Luchtgekoeld
Berichten: 8140
Lid geworden op: zo mei 14, 2006 21:12 pm
Locatie: Over de IJssel

Bericht door Max » zo aug 30, 2009 20:54 pm

Kom maar even langs, ik denk dat ik hier zo een oplossing heb. 8)
Niets is zo eerlijk verdeeld als het verstand. Iedereen denkt er genoeg van te hebben.

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » zo aug 30, 2009 21:49 pm

Max schreef:Kom maar even langs, ik denk dat ik hier zo een oplossing heb. 8)
Ik pb wel even! :wink:

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » zo aug 30, 2009 22:20 pm

Meen me te herinneren dat bij mij ook bijna 1 cm tussen stuur en behuizing zit... Zou dit dus niet zo horen? En kan het kwaad?
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » zo aug 30, 2009 22:54 pm

bas_T2a schreef:Meen me te herinneren dat bij mij ook bijna 1 cm tussen stuur en behuizing zit... Zou dit dus niet zo horen? En kan het kwaad?
Volgens Haynes hoort het niet zo..weet niet zeker of dit met terugvallen van de schakelaar heeft te maken.
Jou bus rijdt goed, dus ik denk dat het niks uitmaakt!

Ik weet hoe ik de schakelaar moet bedienen voor groot licht. Toch bedankt Jan Willem!
Wat ook niet mee werkt is dat volgens mij de 2 lampjes die aangeven of het gewone verlichting (dat heet toch gedempt groot licht?) of groot licht is andersom zijn verbonden... Daar kijk ik morgenavond wel naar.

Gebruikersavatar
Baphi
Luchtgekoeld
Berichten: 7468
Lid geworden op: di okt 10, 2006 6:53 am
Bouwjaar Bus: 1969
Locatie: heb ik ja!

Bericht door Baphi » zo aug 30, 2009 23:09 pm

Died schreef:
bas_T2a schreef:Meen me te herinneren dat bij mij ook bijna 1 cm tussen stuur en behuizing zit... Zou dit dus niet zo horen? En kan het kwaad?
Volgens Haynes hoort het niet zo..weet niet zeker of dit met terugvallen van de schakelaar heeft te maken.
Jou bus rijdt goed, dus ik denk dat het niks uitmaakt!

Ik weet hoe ik de schakelaar moet bedienen voor groot licht. Toch bedankt Jan Willem!
Wat ook niet mee werkt is dat volgens mij de 2 lampjes die aangeven of het gewone verlichting (dat heet toch gedempt groot licht?) of groot licht is andersom zijn verbonden... Daar kijk ik morgenavond wel naar.
kweenie of het hoort, maar bij mij werkt het groene lampje alleen als ik stadslicht (en bij dimlicht gaat het groene lampje weer uit). Grootlicht verklikker-(blauwe) lampje doet het wel...
Blijft ouwe meuk hez, met al z'n charme en ehgenaadigheden ;-)
Liever A-kwaliteit dan B-kwaliteit... als het maar T2 is :)

Gebruikersavatar
TJMElsen
Actief Lid
Berichten: 444
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:11 pm
Locatie: Maastricht

Bericht door TJMElsen » ma aug 31, 2009 9:08 am

Ik heb m'n foto's even doorgespit, maar helaas niet kunnen vinden wat ik zocht...

Ik dacht namelijk een foto te hebben, waar een ring op te zien is die op de stuurstang bevestigd zit.
Daar zit een soort inkeping in die bij het terugdraaien van het stuur het nippeltje van de richtingaanwijzer aantikt, waardoor de laatste weer terug naar ruststand gaat.

Maar dat is natuurlijk alleen maar als ik het me goed herinner.... :wink:
Als het nog op tijd, zal ik proberen een fotootje te maken!

Mvg,

Thomas
"Pissing against the wind"

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » ma aug 31, 2009 20:14 pm

TJMElsen schreef:Ik heb m'n foto's even doorgespit, maar helaas niet kunnen vinden wat ik zocht...

Ik dacht namelijk een foto te hebben, waar een ring op te zien is die op de stuurstang bevestigd zit.
Daar zit een soort inkeping in die bij het terugdraaien van het stuur het nippeltje van de richtingaanwijzer aantikt, waardoor de laatste weer terug naar ruststand gaat.

Maar dat is natuurlijk alleen maar als ik het me goed herinner.... :wink:
Als het nog op tijd, zal ik proberen een fotootje te maken!

Mvg,

Thomas
Heel graag Thomas!
Bedoel je een halve ring die in de behuizing zit? Daar heb ik er wel drie van..

Gebruikersavatar
Stuif
Luchtgekoeld
Berichten: 3899
Lid geworden op: vr jun 15, 2007 17:32 pm
Bouwjaar Bus: 1972
Locatie: Maassluis

Bericht door Stuif » ma aug 31, 2009 21:40 pm

Heeele slechte foto (telefoon in de schuur met tl licht :? ), maar dit is de ring die eronder moet zitten, vandaar ook de geringe afstand die je moet hebben tussen je schakelaar en je stuur, anders raakt het elkaar niet :o

Afbeelding

Zie je in LOZ 8)
Lucht bevriest en kookt nooit

Diederik
Luchtgekoeld
Berichten: 6868
Lid geworden op: ma mei 15, 2006 10:30 am
Bouwjaar Bus: 1971
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door Diederik » di sep 01, 2009 20:49 pm

Bedankt Rene!
Dat hoort dus aan de onderkant van het stuur te zitten?
Ik morgen met meer licht even kijken. Ik het het idee dat dit onderdeeltje mist...

Gebruikersavatar
TJMElsen
Actief Lid
Berichten: 444
Lid geworden op: za aug 16, 2008 22:11 pm
Locatie: Maastricht

Bericht door TJMElsen » di sep 01, 2009 23:36 pm

Ik ben het helemaal vergeten... :oops:

Als ik morgen tijd heb, zal ik in m'n garage nog even een paar fotootjes maken.

Mvg,

Thomas
"Pissing against the wind"

Plaats reactie