Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
Hallo allemaal,
Ik ben bezig met het opknappen van een kever 1200 type 1. Ik heb onlangs de motor vervangen en ben nu aan het uitzoeken hoe ik alle Electra aan moet sluiten. Uit de schema’s wordt ik niet heel veel wijzer door mijn beperkte kennis van elektra.
ik kan in mijn kever ook niet terugvinden waar de spanningsregelaar ooit gezeten heeft dus heb ik een nieuwe geplaatst rechts achterin naast de motor. Nu zou ik graag willen weten hoe hij aangesloten moet worden op de dynamo en de rest van het elektrisch cicuit. Loopt er bijvoorbeeld ook een draad naar de bobine en of carb/choke vanaf de spanningsregelaar?
Verdere tips over hoe de bedrading naar de bobine, choke en oliedruksensor loopt zijn ook van harte welkom..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Ik ben bezig met het opknappen van een kever 1200 type 1. Ik heb onlangs de motor vervangen en ben nu aan het uitzoeken hoe ik alle Electra aan moet sluiten. Uit de schema’s wordt ik niet heel veel wijzer door mijn beperkte kennis van elektra.
ik kan in mijn kever ook niet terugvinden waar de spanningsregelaar ooit gezeten heeft dus heb ik een nieuwe geplaatst rechts achterin naast de motor. Nu zou ik graag willen weten hoe hij aangesloten moet worden op de dynamo en de rest van het elektrisch cicuit. Loopt er bijvoorbeeld ook een draad naar de bobine en of carb/choke vanaf de spanningsregelaar?
Verdere tips over hoe de bedrading naar de bobine, choke en oliedruksensor loopt zijn ook van harte welkom..
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
heb je een interne of externe spanningsregelaar?
Take the planet and make it spin your way
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
Ik heb een externe spanningsregelaarWilfred schreef:heb je een interne of externe spanningsregelaar?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
Denk dat vragen over en met betrekking kevers beter op het keverforum behandeld kunnen worden, die is specifiek voor de kever!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
Omdat ik een naast een kever ook een T2a heb en de problematiek universeel is leek het me handig mijn vraag hier te stellen en daarmee ook mijn mede busfanaten nu of in de toekomst te helpen...old brumax schreef:Denk dat vragen over en met betrekking kevers beter op het keverforum behandeld kunnen worden, die is specifiek voor de kever!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
het zijn dezelfde motoren met dezelfde typen dynamo's. En daarover dan nog een vraag: heb je een gelijkstroomdynamo, of een wisselstroomdynamo?
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
In dit geval een gelijkstroomdynamo.dirkinbrabant schreef:het zijn dezelfde motoren met dezelfde typen dynamo's. En daarover dan nog een vraag: heb je een gelijkstroomdynamo, of een wisselstroomdynamo?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
-
- Gevorderde
- Berichten: 861
- Lid geworden op: vr nov 02, 2007 0:05 am
- Locatie: boxtel
- Contacteer:
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
Afhankelijk wat voor spanningsregelaar en dynamo je je hebt, heb ik hier twee schema's. Zijn wel van de bus, maar de dynamo wordt op dezelfde wijze aangesloten:
https://www.thesamba.com/vw/archives/in ... _6869a.jpg
https://www.thesamba.com/vw/archives/in ... us_70b.jpg
Verschil is of je 4 aansluitingen hebt op je spanningsregelaar en 2 op de dynamo, of 5 aansluitingen op de spanningsregelaar en 3 op de dynamo. En dat draadje van aansluiting 61 gaat naar je laadstroomlampje op je dashbord. De andere aansluiting van het laadstroomlampje komt van de +12v van je contactslot. Dit moet ook aangesloten worden,dat lampje is essentieel om je dynamo op gang te brengen.
Kan je met deze schema's vooruit?
https://www.thesamba.com/vw/archives/in ... _6869a.jpg
https://www.thesamba.com/vw/archives/in ... us_70b.jpg
Verschil is of je 4 aansluitingen hebt op je spanningsregelaar en 2 op de dynamo, of 5 aansluitingen op de spanningsregelaar en 3 op de dynamo. En dat draadje van aansluiting 61 gaat naar je laadstroomlampje op je dashbord. De andere aansluiting van het laadstroomlampje komt van de +12v van je contactslot. Dit moet ook aangesloten worden,dat lampje is essentieel om je dynamo op gang te brengen.
Kan je met deze schema's vooruit?
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
Super, hier kan ik zeker mee uit de voeten!! Ik kan alleen nog niet terugvinden welke draden naar de choke en oliedruksensor gaan..dirkinbrabant schreef:Afhankelijk wat voor spanningsregelaar en dynamo je je hebt, heb ik hier twee schema's. Zijn wel van de bus, maar de dynamo wordt op dezelfde wijze aangesloten:
https://www.thesamba.com/vw/archives/in ... _6869a.jpg
https://www.thesamba.com/vw/archives/in ... us_70b.jpg
Verschil is of je 4 aansluitingen hebt op je spanningsregelaar en 2 op de dynamo, of 5 aansluitingen op de spanningsregelaar en 3 op de dynamo. En dat draadje van aansluiting 61 gaat naar je laadstroomlampje op je dashbord. De andere aansluiting van het laadstroomlampje komt van de +12v van je contactslot. Dit moet ook aangesloten worden,dat lampje is essentieel om je dynamo op gang te brengen.
Kan je met deze schema's vooruit?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- Wilfred
- Luchtgekoeld
- Berichten: 3154
- Lid geworden op: ma nov 02, 2009 10:49 am
- Bouwjaar Bus: 1973
- Locatie: Groningen
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
choke moet gewoon een geschakelde plus op. Die dus spanning krijgt op het moment dat de bus op contact gaat. Dit kan dezelfde zijn als die naar de bobine gaat.
De oliedruksensor is de draad die vanaf je oliedruklampje naar achter loopt. Die is dus gewoon te volgen/te meten.
De oliedruksensor is de draad die vanaf je oliedruklampje naar achter loopt. Die is dus gewoon te volgen/te meten.
Take the planet and make it spin your way
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
Wilfred schreef:choke moet gewoon een geschakelde plus op. Die dus spanning krijgt op het moment dat de bus op contact gaat. Dit kan dezelfde zijn als die naar de bobine gaat.
De oliedruksensor is de draad die vanaf je oliedruklampje naar achter loopt. Die is dus gewoon te volgen/te meten.
Bedankt, ik kan weer even verder!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
Maakt het trouwens nog uit waar de spanningsregelaar gemonteerd word?! Ik wil hem namelijk achter naast het koelhuis op het dempingsmateriaal bevestigen.. hij zit dan niet direct tegen de carrosserie, kan dit ivm massa?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
- eelke
- Luchtgekoeld
- Berichten: 2058
- Lid geworden op: zo jun 03, 2007 21:50 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: Arnhem
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
Origineel zit hij links onder de achterbank.
Massa heeft hij wel nodig!
Massa heeft hij wel nodig!
hoe???
- old brumax
- Luchtgekoeld
- Berichten: 6364
- Lid geworden op: ma jul 26, 2010 22:38 pm
- Bouwjaar Bus: 1969
- Locatie: arnhem
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
Dat is niet waar hij bij mij zit, nl tussen de firewall en de koektrommel!!
Geduld is een schone zaak
En zo blijft er altijd wat te wensen!
En zo blijft er altijd wat te wensen!
Re: Motor elektra aansluiten na inbouw type 1
Ik kwam deze foto tegen op internet... hier zit hij ook op het schutbord en dus niet rechtstreeks op de carrosserie...old brumax schreef:Dat is niet waar hij bij mij zit, nl tussen de firewall en de koektrommel!!
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk